افغانستان

هیئت طالبان برای شرکت در نشست «اکو» به تهران رفت

وزارت داخله طالبان می‌گوید هیئتی به رهبری ابراهیم صدر، معاون این وزارت، برای شرکت در چهارمین نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی، به تهران رفته است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت امور داخله طالبان، می‌گوید که این نشست با هدف گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و تقویت روابط دوجانبه میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی برگزار می‌شود.

طبق خبرنامه طالبان در این سفر، احسان‌الله سهیل، رئیس عمومی دفتر معاونیت امور امنیتی طالبان، محمود، رئیس سیستم جغرافیایی وزارت داخله و عمار مهاجر، رئیس سازمان‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه طالبان، معاون ارشد امور امنیتی نیز شامل اند.

در بیانیه آمده که اشتراک در این نشست «بخشی از تلاش‌ها برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و ایجاد هماهنگی بیشتر میان کشورهای عضو سازمان اکو است.»

پیش از این علی زینی‌وند، معاون سیاسی و سخنگوی وزارت داخله ایران، در نشست خبری خود درباره چهارمین نشست وزرای کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) گفت: «این نشست روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در تهران برگزار می‌شود و رویدادی بسیار مهم است که پس از ۱۵ سال وقفه، در راستای سیاست دولت چهاردهم مبنی بر اولویت تعامل با کشورهای همسایه برگزار می‌گردد.»

او افزود که ایران با داشتن ۱۶ شهر مرزی و ۱۵ کشور همسایه، ظرفیت بزرگی برای همکاری‌های منطقه‌ای دارد و در سال‌های اخیر توافقات دوجانبه با کشورهای همسایه افزایش یافته است.

زینی‌وند تصریح کرد که سازمان اکو یکی از ظرفیت‌های مهم برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و مرزی است و دولت ایران در چارچوب دیپلماسی اقتصادی و مرزی، تحولات مثبتی را میان استان‌های مرزی و مناطق همجوار در کشورهای همسایه رقم زده است.

به گفته او، رئیس‌جمهور ایران نیز سیاست گسترش تعامل با کشورهای همسایه را به‌طور ویژه دنبال می‌کند.