خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، روز شنبه در گفتگو با رسانهها در شهر سیالکوت هشدار داد که در صورتی که مذاکرات جاری میان اسلامآباد و نمایندگان طالبان افغانستان به نتیجه نرسد، پاکستان وارد «جنگ آشکار» با طالبان خواهد شد.
آقای آصف با اشاره به دور دوم گفتگوها که در استانبول، ترکیه آغاز شده، گفت کشورهای میانجی از جمله قطر و ترکیه «با صداقت کامل» در این روند حضور دارند و اسلامآباد آماده است هرگونه نگرانی را با آنها مورد بحث قرار دهد.
او افزود: «اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، جنگ آشکاری بین ما و افغانستان (طالبان) رخ خواهد داد.»
وزیر دفاع پاکستان تأکید کرد که کشورش نزدیک به ۴۰ سال میزبان مهاجران افغانستان بوده است و اکنون «چهار تا پنج میلیون» شهروند این کشور در پاکستان زندگی، کار و تجارت میکنند.
به گفته او، هیئتی که در دوحه با آنها مذاکره میکند نیز از میان کسانی هستند که در پاکستان بزرگ شدهاند.
آصف ضمن انتقاد از آنچه رفتار «ضدپاکستان» طالبان خواند، گفت پاکستان پیش از این نیز در برابر حملههای که از خاک افغانستان علیه آن انجام شده بود، پاسخ نظامی داده و نیروهای مسلح و پولیس این کشور «با هراسافکنان میجنگند» تا مرزها را امن نگه دارند.
او اضافه کرد که به دلیل فداکاریهای نیروها است که مردم میتوانند «با آرامش بخوابند» و از کشتهشدن چندین نیروی پاکستانی در این درگیریها نیز یاد کرد.
پاکستان مدعی است که هفته گذشته حملههای از خاک افغانستان در داخل مرز پاکستان انجام شد که به گفته اسلامآباد، ارتش پاکستان «واکنش موثری» نشان داده و خسارات سنگینی به نیروهای طالبان و شبهنظامیان وابسته به طالبان وارد شد.
دو طرف چند روز پیش بر سر آتشبس موافقت کردند و هماکنون مذاکرات در استانبول برای حلوفصل اختلافات و جلوگیری از تلفات بیشتر در جریان است.
در بیانیههایی که از سوی نهادهای رسمی منتشر شده، اعلام شده دور دوم مذاکرات میان پاکستان و طالبان در استانبول با هدف «متوقف کردن تروریزم نشأتگرفته از خاک افغانستان علیه پاکستان و جلوگیری از تلفات بیشتر» برگزار میشود.
آصف ضمن اشاره به نقشی که به گفته او «افزونگرفتن مداخلات خارجی» در تشدید تنشها داشته، مدعی شد که برخی طرفها از خاک افغانستان برای اقدامات ضد پاکستان استفاده میکنند و افزود که اگر روند دیپلماتیک به نتیجه دلخواه اسلامآباد نرسد، گزینه نظامی «آنچنان که لازم باشد» روی میز قرار خواهد گرفت.
پیش از این شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، نیز در جلسهای درباره تنشهای مرزی گفته بود که اسلامآباد آماده گفتگو با شرایط معقول است، اما در عین حال هشدار داده که تجاوزات اخیر باید متوقف شود.
در روزهای اخیر گزارشهایی درباره کشته شدن دهها تن از نیروهای طالبان و شبهنظامیان وابسته آنان و نیز کشتهشدن ۲۳ نیروی پاکستانی منتشر شده است؛ این درگیریها شدیدترین خشونتها از زمان به قدرت رسیدن طالبان در کابل در سال ۲۰۲۱ توصیف شدهاند.
