سیاست

رسانه‌های پاکستانی: نماینده‌ آی‌اس‌آی شامل هیئت مذاکره‌کننده پاکستان با طالبان است

عکس از امضای توافقنامه طالبان و پاکستان در دور اول مذاکرات میان دو طرف در دوحه. آرشیف

رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع گزارش داده‌اند که در ترکیب هیئت مذاکراتی این کشور با طالبان در ترکیه، نمایندگانی از سازمان اطلاعات پاکستان (آی‌اس‌آی)، وزارت دفاع و وزارت خارجه این کشور شامل هستند.

این رسانه‌های توضیح داده‌اند که در این هیئت یک مقام ارشد اطلاعاتی بخش افغانستانِ آی‌اس‌آی، مدیرکل عملیات نظامی و یک نماینده ارشد وزارت خارجه این کشور حضور دارند.

گفتنی است که دور دوم مذاکرات میان طالبان و پاکستان در شهر استانبول ترکیه صورت می‌گیرد.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت که هیئتی به سرپرستی حاجی نجیب، معین وزارت داخله طالبان، روز گذشته (جمعه ۲ عقرب) به ترکیه سفر کرده است.

او در پیامی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که این سفر در پی توافق‌نامه چند روز پیش در دوحه انجام شد و قرار است دو طرف در مورد موضوعات باقی‌مانده گفتگو کنند.

این سفر پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت خارجه قطر گفت طالبان و پاکستان در دور اول مذاکرات در دوحه با میانجیگری قطر و ترکیه توافق‌نامه آتش‌بس فوری امضا کردند.

بر اساس این توافق، دو طرف تعهد کرده‌اند که از هرگونه اقدام خصمانه در برابر یک‌دیگر خودداری کنند و از فعالیت گروه‌هایی که علیه پاکستان می‌جنگند، حمایت نکنند.