عربستان سعودی از توافق آتشبس میان طالبان و پاکستان که در جریان گفتگوها در دوحه بهدست آمد، استقبال کرده و آن را گام مثبت در جهت کاهش تنشها در مرز میان دو کشور و تقویت صلح منطقهای دانسته است.
در بیانیهای که ناوقت یکشنبه از سوی وزارت خارجه عربستان منتشر شد، این کشور از تلاشهای قطر و ترکیه در میانجیگری و تسهیل روند مذاکرات قدردانی کرده و از تشکیل مکانیزمهای برای تثبیت صلح و ثبات درازمدت میان دو طرف پشتیبانی کرده است.
در این بیانیه آمده است: «پادشاهی عربستان امیدوار است این گام مثبت به پایان تنشها در مرز میان دو کشور برادر منجر شود و زمینهای برای صلح پایدار در منطقه فراهم آورد.»
عربستان همچنین بر پشتیبانی خود از تلاشهای منطقهای و بینالمللی برای ترویج امنیت و ثبات تأکید کرد و تعهد خود را نسبت به حمایت از رفاه و امنیت مردم «دو کشور برادر، پاکستان و افغانستان» یادآور شد.
این موضعگیری در حالی صورت میگیرد که تنشهای مرزی میان طالبان و پاکستان در هفتههای اخیر بهشدت افزایش یافته بود. در نتیجه این درگیریها که شامل حملههای زمینی، توپخانهای و هوایی بود، دهها غیرنظامی کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.
توافق آتشبس، که با میانجیگری قطر و ترکیه حاصل شد، شامل تعهد طرفین به توقف درگیری، عدم حمایت از گروههای مسلح مخالف یکدیگر، و ایجاد کمیتههای مشترک فنی برای نظارت بر اجرای آن است.
قرار است دور بعدی گفتگوها اواخر ماه جاری در استانبول برگزار شود و در آن، میکانیزمهای امنیتی و دیپلماتیک بیشتر بررسی و نهایی شوند.
