سیاست

امرالله صالح: پاکستان طالبان را به دام «بی‌نقص» انداخت

امرالله صالح، معاون اول رئيس جمهور پیشین افغانستان. عکس از آرشیف

امرالله صالح، معاون پیشین ریاست‌جمهوری، در پیوند به امضای توافق‌نامه «آتش‌بس فوری» میان طالبان و پاکستان، گفته است که پاکستان طالبان را به «دام بی‌نقص» انداخته و با مهارت ادعای خود را جهانی ساخت که طالبان افغانستان با به خواست خود یا به دلیل ضعف، «هراس‌افکنان» را پناه می‌دهند.

او در اکس نگاشته است که طالبان نمی‌توانستند در دوحه از گفتگو با پاکستان سر باز بزنند یا پیش‌شرط بگذارند. قطر به‌عنوان محل و مرجع صدور «گواهی حکومت‌داری» برای طالبان شناخته می‌شود.

او در خصوص آن‌چه «دام پاکستان» در توافقنامه آتش‌بس میان دو طرف عنوان کرده، وضاحت داده است: « اگر طالبان قندهاری در گفتگوها نمایندگی از طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) را بر عهده داشته‌اند، در آن صورت ناچارند برای برچیدن آن با پاکستان همکاری کنند. اگر طالبان قندهاری در گفتگوهای دوحه نماینده تی‌تی‌پی نبوده‌اند، آن‌گاه باید با ستاد کل پاکستان برای شکست آن -به‌عنوان تهدید مشترک- همکاری کنند.»

آقای صالح تاکید کرده که این توافق‌ آتش‌بس برای طالبان «فاجعه دیپلوماتیک» در پی خواهد داشت.

او افزوده است: «تحریک طالبان پاکستان به‌عنوان «خرابکار» در این معادله در نشست حضور نداشت. این‌که چه کسی تی‌تی‌پی را به‌عنوان یک دارایی تحت مالکیت و نمایندگی داشت، و چه کسی آن‌ها را تهدیدی مستقر در افغانستان علیه پاکستان می‌بیند، جسورانه‌ترین بخشِ مرحلهٔ اجرا خواهد بود.»

معاون اول رئيس جمهور پیشین کشور می‌افزاید که در نهایت طالبان در مدار پاکستان باقی خواهند ماند؛ چه از سر میل و چه از سر ناچاری.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در بیانیه‌ای در پیوند به امضای «توافق‌نامه آتش‌بس فوری» میان آنان و مقام‌های پاکستانی در دوحه، گفته است که در این مذاکرات تصمیم گرفته شد که از حمله‌های گروه‌هایی که علیه دولت پاکستان فعالیت دارند، حمایت نخواهد شد.

دور اول مذاکرات طالبان و پاکستان روز گذشته (۲۶ میزان) در دوحه پایان یافت و وزارت خارجه قطر اعلام کرد که دو طرف در این مذاکرات توافق‌نامه «آتش‌بس فوری» امضا کردند.

بر اساس این توافق، دو طرف متعهد شدند که از درگیری‌ها و تنش‌های نظامی خودداری کرده و برای تحکیم صلح و ثبات پایدار، کمیته‌های فنی مشترک ایجاد کنند.

طرف‌ها همچنین تعهد کردند که در روزهای آینده نشست‌های پیگیری را برگزار کنند تا روند اجرای آتش‌بس را ارزیابی کرده و برای جلوگیری از هرگونه نقض احتمالی، تدابیر لازم را بررسی کنند.

وزارت خارجه قطر گفت که این توافق گامی مهم در جهت تثبیت ثبات منطقه، ایجاد فضای اعتماد میان طالبان و پاکستان، و بنیان‌گذاری صلح پایدار در منطقه به شمار می‌رود.

رسانه‌های پاکستانی نوشته‌اند که این مذاکرات به میزبانی عبدالله بن محمد آل خلیفه، رئیس اطلاعات قطر، برگزار می‌شود و پاکستان در حال بررسی «دستور کار تک ماده‌ای نفوذ گروه‌های تروریستی از افغانستان» است.