سیاست

وزیر خارجه پاکستان: منتظر ایجاد یک ساختار نظارتی بر توافق آتش‌بس هستیم

محمد اسحاق‌دار وزیر خارجه پاکستان

محمد اسحاق‌دار، وزیر خارجه پاکستان، می‌گوید که این کشور مشتاقانه منتظر ایجاد یک ساختار نظارتی مشخص و قابل تایید برای تطبیق توافق‌نامه «آتش‌بس» میان طالبان و پاکستان است.

به گفته او این ساختار نظارتی در دور بعدی مذاکرات به میزبانی ترکیه مشخص خواهد شد و هدف آن «رسیدگی به تهدید تروریزم ناشی از خاک افغانستان به سمت پاکستان است».

وزیر خارجه پاکستان با ستقبال از امضای توافق‌نامه «آتش‌بس فوری» در اواخر شب گذشته در دوحه میان دو طرف، گفته است که «این اولین گام در مسیر درست است».

اسحاق‌دار همچنین از نقش کشورهای میانجی، از جمله قطر و ترکیه قدردانی کرده است.

گفتنی است که دور اول مذاکرات طالبان و پاکستان شب گذشته (۲۶ میزان) در دوحه پایان یافت و وزارت خارجه قطر اعلام کرد که دو طرف در این مذاکرات توافق‌نامه «آتش‌بس فوری» امضا کردند.

بر اساس این توافق، دو طرف متعهد شدند که از درگیری‌ها و تنش‌های نظامی خودداری کرده و برای تحکیم صلح و ثبات پایدار، کمیته‌های فنی مشترک ایجاد کنند.

طرف‌ها همچنین تعهد کردند که در روزهای آینده نشست‌های پیگیری را برگزار کنند تا روند اجرای آتش‌بس را ارزیابی کرده و برای جلوگیری از هرگونه نقض احتمالی، تدابیر لازم را بررسی کنند.

وزارت خارجه قطر گفت که این توافق گامی مهم در جهت تثبیت ثبات منطقه، ایجاد فضای اعتماد میان طالبان و پاکستان، و بنیان‌گذاری صلح پایدار در منطقه به شمار می‌رود.

رسانه‌های پاکستانی نوشته‌اند که این مذاکرات به میزبانی عبدالله بن محمد آل خلیفه، رئیس اطلاعات قطر، برگزار می‌شود و پاکستان در حال بررسی «دستور کار تک ماده‌ای نفوذ گروه‌های تروریستی از افغانستان» است.