ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، در بیانیهای در پیوند امضای «توافقنامه آتشبس فوری» میان آنان و مقامهای پاکستانی در دوحه، گفته است که در این مذاکرات تصمیم گرفته شد که از حملههای گروههایی که علیه دولت پاکستان فعالیت دارند، حمایت نخواهد شد.
او در این بیانیه گفته که هیئت آنان و مقامهای پاکستانی در دوحه تصمیم گرفتهاند که هیچ یک از طرفها «اقدامهای خصمانه» در برابر یکدیگر انجام ندهند.
او در اکس با تایید امضای توافقنامه «آتشبس فوری» با پاکستان گفته است که آنان از تلاشها و میانجیگری کشورهای قطر و ترکیه، در روند رسیدن به این توافقنامه قدردانی و سپاسگزاری میکنند.
سخنگوی طالبان میگوید که بر اساس توافقنامه دوجانبه، هر دو طرف بر تعهد خود به صلح، احترام متقابل و «روابط نیک همسایگی» تأکید کردند و خواستار حل مشکلات و مسائل از طریق گفتگو شدند.
ذبیحالله مجاهد نوشته است: «طرفین بر آتشبس کامل و معنادار توافق کردند.»
سخنگوی طالبان همچنین در رابطه به این مذاکرات گفته است که هر دو طرف توافق کردند که هیچگونه حملهای علیه نیروهای امنیتی، مردم ملکی و تأسیسات یکدیگر انجام نمیدهند.
مجاهد افزوده که در آینده، به وساطت کشورهای قطر و ترکیه، یک ساختار ایجاد خواهد شد تا ادعاهای دوجانبه بررسی و توافقنامه عملی شود.
گفتنی است که دور اول مذاکرات طالبان و پاکستان روز گذشته (۲۶ میزان) در دوحه پایان یافت و وزارت خارجه قطر اعلام کرد که دو طرف در این مذاکرات توافقنامه «آتشبس فوری» امضا کردند.
بر اساس این توافق، دو طرف متعهد شدند که از درگیریها و تنشهای نظامی خودداری کرده و برای تحکیم صلح و ثبات پایدار، کمیتههای فنی مشترک ایجاد کنند.
طرفها همچنین تعهد کردند که در روزهای آینده نشستهای پیگیری را برگزار کنند تا روند اجرای آتشبس را ارزیابی کرده و برای جلوگیری از هرگونه نقض احتمالی، تدابیر لازم را بررسی کنند.
وزارت خارجه قطر گفت که این توافق گامی مهم در جهت تثبیت ثبات منطقه، ایجاد فضای اعتماد میان طالبان و پاکستان، و بنیانگذاری صلح پایدار در منطقه به شمار میرود.
رسانههای پاکستانی نوشتهاند که این مذاکرات به میزبانی عبدالله بن محمد آل خلیفه، رئیس اطلاعات قطر، برگزار میشود و پاکستان در حال بررسی «دستور کار تک مادهای نفوذ گروههای تروریستی از افغانستان» است.
