افغانستان

اتحاد فعالان حقوق بشر: با حمله‌های پاکستان بر کشور مردم بهای «بی‌دولتی» را می‌پردازند

عکس از انفجار عصر چهارشنبه در جاده پنج تایمنی شهر کابل

اتحاد فعالان حقوق بشر در واکنش به حمله‌های اخیر زمینی و هوایی پاکستان بر بخش‌هایی از کشور، از جمله بر کابل، گفته است که با این حمله‌ها شهروندان افغانستان بهای «بی‌دولتی» را می‌پردازند.

این فعالان با تأکید بر «حرمت خون انسان غیرتروریست و اصل حاکمیت ملی»، حمله‌های پاکستان را نقض آشکار تمامیت ارضی کشور خوانده و گفته‌اند که هیچ هدف سیاسی یا امنیتی نمی‌تواند پرتاب بمب بر سر مردم ملکی را توجیه کند.

در بیانیه این فعالان آمده است: «پاکستان به عنوان همسایه ما بداند که راه تأمین امنیت، نه ریختن خون مردم ملکی، بلکه گفتگو و همکاری با مردم افغانسان است. شما دیدید که با پرورش تروریزم در منطقه دچار محاسبۀ غلط شدید. تروریست، اگر دیروز به شما می‌جنگید، امروز برای هند می‌جنگد و فردا به جهان حمله می‌کنند.»

این فعالان افزده‌اند که «ریشه فاجعه تروریزم» است و طالبان، خاک و مردم افغانستان را در گرو سیاست‌های نیابتی رقابت‌های منطقه و جهان قرار داده‌اند.

آنان تاکید کرده‌اند: «تا زمانی که این گروه تروریستی بر سرنوشت مردم ما مسلط است، نه تمامیت ارضی کشور محفوظ خواهد ماند، نه امنیت منطقه برقرار خواهد شد، و نه جان شهروندان از خطر در امان خواهد بود.»

این در حالی است که طالبان و نیروهای پاکستان پس از چندین شبانه-روز درگیری پی‌هم که با حمله‌های هوایی پاکستان بر بخش‌های از کابل و قندهار همراه بود، عصر دیروز (چهارشنبه، ۲۳ میزان) آتش‌بس ۴۸ ساعته اعلام کردند.

گفتنی است که حوالی عصر چهارشنبه دو انفجار پی‌هم در ساحه جاده پنجم تایمنی، از مربوطات حوزه پانزده امنیتی شهر کابل رخ داد؛ رویدادهای که رسانه دولتی پاکستان گفته است که ناشی از حمله هوایی این کشور بر مراکز تی‌تی‌پی بوده است.

در پی این انفجارها، شفاخانه ایمرجنسی در بیانیه‌ای گفت که ۵ تن در این انفجارها جان باخته و ۳۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این نهاد گفته که در میان قربانیان این رویداد زنان و کودکان نیز هستند.

به گفته این نهاد، ۱۰ تن از زخمیان در وضعیت وخیم قرار دارند.

از طرفی هم منابع پیش از این به آمو تایید کردند که طالبان و نیروهای پاکستان از بامداد چهارشنبه تا نیمه‌های این روز، در چهار ولسوالی مرزی پکتیکا و ساحه دروازه مرزی ولسوالی سپین بولدک قندهار، باهم درگیری‌هایی داشته‌اند.

در عین حال منابع گفتند که بخش‌هایی از ولسوالی سپین بولدک قندهار نیز از سوی پاکستان هدف حمله‌های هوایی قرار گرفته است.