امنیت

وزیر دفاع پاکستان: شک دارم آتش‌بس ادامه یابد

خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان. آرشیف

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، ادعا کرده که طالبان اکنون تصمیم‌های شان را به نیابت از هند می‌گیرند و وی شک دارد که آتش‌بس میان طالبان و پاکستان ادامه یابد.

او در یک برنامه تلویزیونی در پاکستان گفته است: «من در برابر این‌که آتش‌بس ادامه یابد تردیدهای خود را دارم؛ چون همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم، تصمیم‌های طالبان در حال حاضر با حمایت دهلی گرفته می‌شوند.»

وزیر دفاع پاکستان با مطرح کردن این پرسش که امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، یک هفته در هند بود و حالا برگشته -چه برنامه‌ای با خود آورده؟- افزوده است: به نظر من در حال حاضر کابل (طالبان) به‌عنوان نماینده منافع دهلی می‌جنگد.»

خواجه آصف تاکید کرده که حالا این‌که آیا می‌شود بر نفوذ هند غلبه کرد یا نه، یا آیا می‌شود خود آن‌ها را تحت تأثیر قرار داد یا نه، هنوز مشخص نیست.

او افزوده است: «به نظرم، فعلاً برای اظهارنظر قطعی کمی زود است.»

این در حالی است که طالبان و نیروهای پاکستان پس از چندین شبانه-روز درگیری پی‌هم که با حمله‌های هوایی پاکستان بر بخش‌های از کابل و قندهار همراه بود، عصر دیروز (چهارشنبه، ۲۳ میزان) آتش‌بس ۴۸ ساعته اعلام کردند.

گفتنی است که حوالی عصر چهارشنبه دو انفجار پی‌هم در ساحه جاده پنجم تایمنی، از مربوطات حوزه پانزده امنیتی شهر کابل رخ داد؛ رویدادهای که رسانه دولتی پاکستان گفته است که ناشی از حمله هوایی این کشور بر مراکز تی‌تی‌پی بوده است.

در پی این انفجارها، شفاخانه ایمرجنسی در بیانیه‌ای گفت که ۵ تن در این انفجارها جان باخته و ۳۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این نهاد گفته که در میان قربانیان این رویداد زنان و کودکان نیز هستند.

به گفته این نهاد، ۱۰ تن از زخمیان در وضعیت وخیم قرار دارند.

از طرفی هم منابع پیش از این به آمو تایید کردند که طالبان و نیروهای پاکستان از بامداد چهارشنبه تا نیمه‌های این روز، در چهار ولسوالی مرزی پکتیکا و ساحه دروازه مرزی ولسوالی سپین بولدک قندهار، باهم درگیری‌هایی داشته‌اند.

در عین حال منابع گفتند که بخش‌هایی از ولسوالی سپین بولدک قندهار نیز از سوی پاکستان هدف حمله‌های هوایی قرار گرفته است.