مهاجرت

دومین مرحله طرح اخراج مهاجران افغانستان از تهران آغاز شد

عکس از مهاجران برگشته از ایران. آرشیف

رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که دومین مرحله طرح اخراج مهاجران افغانستان از شهر بهارستان تهران، آغاز شده است. مقام‌ها و رسانه‌های ایرانی، مهاجران بدون مدرک افغانستان را «اتباع غیرمجاز بیگانه» می‌خوانند.

اداره کل امور اتباع تهران گفته است: «از ابتدای اجرای طرح تاکنون بیش از ۴۵۰۰۰۰ تن از اتباع غیر مجاز افغانستانی از این استان (ولایت) به کشورشان باز گشته‌اند.»

مسئولان این اداره ایران مدعی اند که حدود «۷۰ درصد» این بازگشت‌ها به گونه داوطلبانه انجام شده‌اند.

این در حالی است که پیش از این محمد رضا بابایی، والی یزد ایران، گفت که حل معضل مهاجران افغانستان و ورود «غیرقانونی» آنان به این کشور، در گرو مدیریت مرزهای ایران است.

او گفت: «ساماندهی وضعیت ورود اتباع خارجی به کشور از استان‌های مرزی، در مسیر رفع این مشکلات راهگشا خواهد بود.»

والی یزد خواستار تامین «زیرساخت‌های لازم» برای استقرار دفتر اداره کل اتباع در یزد و ساماندهی مهمان‌سرا‌های مهاجران در شهرهای اطراف این منطقه شده است.