سیاست

فضل الرحمن پیشنهاد میانجیگری میان پاکستان و طالبان را داد

فضل الرحمن رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان

فضل الرحمن، رهبر جمعیت علمای اسلام پاکستان، در پی افزایش تنش و درگیری‌های مرزی گسترده میان طالبان و نیروهای پاکستانی، روز سه‌شنبه پیشنهاد میانجیگری میان طالبان و پاکستان را برای کمک به کاهش این تنش‌ها داده است.

بر بنیاد گزارش‌های رسانه‌های پاکستانی، رئیس حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان در یک نشست خبری در مرکز همایش‌های اسلام‌آباد گفت: «من در گذشته در کاهش تنش‌ها بین پاکستان و افغانستان نقش داشتم و اکنون نیز می‌توانم این کار را انجام دهم.»

این در حالی است که فضل الرحمن در جنوری سال گذشته میلادی به همراه هیئتی از کابل بازدید کرد و با عبدالکبیر، معاون سیاسی پیشین رئيس وزیران طالبان، و دیگر اعضای کابینه طالبان دیدار و گفتگو کرد. هدف این دیدارها کاهش تنش‌ها میان دو طرف عنوان شد.

فضل الرحمن در نشست هبری روز گذشته افزوده که با رهبری افغانستان (طالبان) در ارتباط بوده و «مایل است بار دیگر برای کاهش تنش‌ها بین پاکستان و افغانستان میانجیگری کند».

این روحانی با نفوذ پاکستان گفته که آنان می‌خواهند همه مسائل بین دو همسایه را از طریق گفتگو و تفاهم متقابل حل کنند.

رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان گفت که اگرچه آتش‌بس بین پاکستان و افغانستان برقرار شده است؛ اما اکنون باید «آتش‌بس کلامی» نیز برقرار شود تا از تشدید بیش‌تر تنش‌ها جلوگیری شود. او بر لزوم آرام کردن اوضاع به جای دامن زدن به «خصومت» تأکید کرد و افزود که تلاش‌ها باید به جای تحریک، در جهت کاهش تنش‌ها باشد.

رسانه‌های پاکستانی در عین حال به نقل از منابع امنیتی گزارش داده‌اند که ساعاتی پس از بیانیه رهبر حزب جمعیت علمای اسلام این کشور، «طالبان افغانستان و تحریک طالبان پاکستان یا تی‌تی‌پی» بدون هیچ دلیلی به پاسگاه‌های پاکستان در بخش‌های مرزی در ولسوالی کرم حمله کردند.

به گفته منابع رسانه‌ها، نیروهای پاکستانی پاسخی قوی و فوری دادند و مواضع شلیک طالبان افغانستان و تی‌تی‌پی را با «آتش تلافی‌جویانه شدید» هدف قرار دادند.

این منابع افزوده‌اند که این تبادل آتش خسارات شدیدی به چندین پاسگاه طالبان وارد کرده است؛ در حالی که شعله‌های آتش از مواضع آنان زبانه می‌کشید.

این منابع همچنین افزوده‌اند که یک تانک طالبان در آتش متقابل منهدم شده و مهاجمان را مجبور به ترک پست‌های خود و فرار از منطقه کرده است.

طالبان و مقام‌های پاکستانی به گونه رسمی تاکنون در مورد این درگیری چیزی نگفته‌اند.

این دومین درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی در روزهای اخیر است. پیش از این نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی شنبه‌شب، ۱۹ میزان، در بخش‌های مرزی نیز با هم درگیری گسترده‌ای داشته‌اند؛ رویدادی که هر دو طرف ادعا می‌کنند به دیگری تلفات سنگینی وارد کرده‌اند.

این درگیری‌ها در حالی رخ داده‌اند که جنگنده‌های پاکستانی پنجشنبه‌شب، ۱۷ میزان، به بخش‌هایی از کابل و ولایت پکتیا حمله کردند؛ رویدادی که به گفته سخنگوی طالبان، هرچند اصابت گلوله‌ای یا نشانه‌ای از حمله در پایتخت مشاهده نشده؛ اما به هر رویی، «نقض حریم افغانستان» بوده است.