افغانستان

رئیس پیشین شورای ولایتی ننگرهار: نیاز است بر «وحدت ملی» پافشاری شود

احمد علی حضرت، رئیس پیشین شورای ولایتی ننگرهار

احمد علی حضرت، رئیس پیشین شورای ولایتی ننگرهار، می‌گوید که همزمان با افزایش تنش‌ها با پاکستان، نیاز است همه طرف‌ها اختلاف‌های سیاسی و غیرسیاسی شان را کنار گذاشته و به عنوان یک «افغانستان واحد» از خاک کشور در برابر پاکستان دفاع کنند.

او می‌گوید: «وطن، مانند مادر است و دفاع از وطن، بر هر افغان فرض است. لازم می‌دانم یادآوری کنم که اگر خواهان صلح و ثبات پایدار در کشور هستیم، باید دست‌های دراز بیگانگان -به‌ویژه پاکستان- برای همیشه از افغانستان کوتاه و قطع شود.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که نظامیان پاکستانی هفته گذشته بخش‌هایی از ولسوالی برمل پکتیکا را هدف قرار دادند. در کابل نیز نظامیان پاکستانی حمله هوایی انجام دادند. هرچند وزارت دفاع طالبان این حمله‌ها را تایید کرده اما سخنگوی طالبان رویداد کابل را بمب صوتی خوانده است.

پس از این حمله‌ها نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی، شنبه‌شب، ۱۹ میزان، درگیری‌های گسترده‌ای در بخش‌هایی مرزی باهم داشتند. به گفته ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در این درگیری‌ها ۵۸ سرباز پاکستانی کشته شده‌اند و ۲۵ پاسگاه این کشور به دست طالبان افتاده است.

اما ارتش پاکستان گفته است که در این درگیری حدود ۲۰۰ تن از افراد طالبان و «گروه‌های مرتبط به آنان»، از جمله تحریک طالبان این کشور، کشته شده‌اند.

سخنگوی طالبان در نشست خبری روز یکشنبه (۲۰ میزان) گفت که در این درگیری مرزی ۹ عضو طالبان کشته شدند.

با این حال منابع به تازگی از قندهار به آمو تایید کرده‌اند که شب گذشته (دوشنبه‌شب، ۲۱ میزان) نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی بار دیگر با هم درگیری‌هایی داشته‌اند.

به گفته منابع، این درگیری‌‌ها در ساحه سرلت از مربوطات ولسوالی خوراوکو همچنین ولسوالی شورابک قندهار، در بخش‌ مرزی میان افغانستان و پاکستان رخ داده است.

تاکنون جزئياتی از تلفات و خسارت این درگیری در دست نیست؛ اما منابع افزوده‌اند که در این درگیری دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کرده‌اند.