رسانههای پاکستانی گزارش دادهاند که یک «جرگه بزرگ» متشکل از ۸۰ تن از بزرگان منطقه خیبر در ایالت خیبرپختونخوا، به هدف گفتگو برای تخلیه مناطق شان از سوی اعضای تحریک طالبان پاکستان یا «تیتیپی» و گروههای وابسته به آنان، برگزار شده است.
بر بنیاد این گزارشها، جلسه نخست این جرگه برای یک ساعت و در منطقه دره تیراه از مربوطات خیبر در ایالت خیبرپختونخوا برگزار شد.
این رسانهها به نقل از منابع گفتهاند که این جرگه شامل بزرگان برجسته از هر پنج منطقه ولسوالی خیبر بوده است. پیش از این بزرگان خیبر از دولت درخواست کرده بودند که به آنان فرصت داده شود تا تیتیپی را برای ترک منطقهشان بهصورت مسالمتآمیز متقاعد کنند.
در این گزارشها افزوده شده که به عنوان بخشی از روند مذاکرات، آتشبس میان تحریک طالبان پاکستان و نیروهای امنیتی این کشور تا شب گذشته برقرار بوده است.
این آتشبس به درخواست بزرگان قبایل انجام شده و مشابه آنچه در باجور صورت گرفت، بوده است.
اما نمایندگان تحریک طالبان پاکستان دو خواستشان را در این جرگه مطرح کردهاند:
۱. اجرای شریعت «به مانند آنچه در افغانستان وجود دارد».
۲. اجازه داشتن آزادی عمل مانند دوران قبل از ادغام مناطق قبیلهای با ایالت خیبر پختونخوا.
