دولت عربستان سعودی در پی درگیری مرزی میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی در امتداد مرز دیورند، در اعلامیهای از دو طرف خواسته است که از تشدید تنش خودداری کنند.
در این اعلامیه آمده است: «پادشاهی عرستان سعودی از دو طرف میخواهد خویشتنداری کرده و از تشدید تنش خودداری کنند، و گفتگو و خردورزی را در پیش گیرند تا به کاهش تنش و حفظ امنیت و ثبات منطقه کمک شود.»
دولت عربستان سعودی همچنین گفته است که بر حمایت خود از همه تلاشهای منطقهای و بینالمللی که با هدف تقویت صلح و ثبات صورت میگیرد و بر اهتمام همیشگیاش برای فراهم کردن شرایط امنیت و ثبات که موجب شکوفایی و پیشرفت «دو ملت برادر پاکستانی و افغان» میشود، تأکید میکند.
وزارت دفاع طالبان پیش از این گفت که آنان در یک «عملیات موفقانه انتقامجویانه» برخی از پاسگاههای مرزی و مراکز نظامی پاگستان را در امتداد مرز دیورند هدف قرار دادهاند و این عملیات حوالی ساعت ۱۲ شب گذشته (۱۹ میزان) به پایان رسیده است.
ارتش پاکستان بامداد روز یکشنبه، ۲۰ میزان، اعلام کرد که نیروهای مرزی این کشور در پاسخ به حملههای شب گذشته بر پاسگاههای مرزی این کشور، ۲۰ پاسگاه مرزی طالبان را هدف قرار دادهاند.
ارتش پاکستان همچنین گفت که تعدادی از نیروهای طالبان در منطقه خُرم به دست نیروهای پاکستانی نیز «تسلیم» شدهاند.
در همین حال دفتر رسانههای قول اردوی ۲۰۱ خالد بن ولید طالبان در زون شرق کشور پیش از این گفت که در درگیری مرزی شب گذشته در امتداد مرز دیورند، ۱۵ سرباز پاکستانی کشته شدند و ۱۱ پاسگاه مرزی این کشور همچنین «نابود» شدهاند.
این قول اردوی طالبان در خبرنامهای همچنین مدعی است که طالبان دو جسد سربازان پاکستانی و شماری از اسلحه آنان به دست آوردهاند.
در پی این درگیری ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، در اکس نگاشت که آنان روز یکشنبه راس ساعت ۱۱ پیش از این چاشت، نشست خبری «مهم» خواهند داشت.
این درگیریها در حالی رخ دادهاند که جنگندههای پاکستانی پنجشنبهشب، ۱۷ میزان، بخشهایی از کابل، پایتخت کشور و ولایت پکتیا را بماران کردند؛ رویدادی که رسانههای این کشور هدف آن را نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان یا تیتیپی، عنوان کردند.
اما طالبان و مقامهای پاکستانی تاکنون در مورد هدف این حمله هوایی چیزی نگفتهاند.
