خاور میانه

حماس و اسرائيل مرحله نخست توافق صلح را امضا کردند

عکس از خانم فلسطینی آواره. آرشیف

گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس و اسرائيل مرحله نخست طرح صلح دونالد ترمپ، رئيس جمهور امریکا، را امضا کردند.

بر بنیاد این توافق، اسرائيل نیروهایش را تا خطی توافق‌شده از غزه بیرون خواهد کشید و حماس تمامی گروگان‌های اسرائيلی را به زودی آزاد خواهد کرد.

دونالد ترمپ با استقبال این اقدام دو طرف در صفحه اجتماعی خود «تروث سوشیال» نوشته است: «من با افتخار بسیار اعلام می‌کنم که اسرائیل و حماس هر دو مرحله نخست طرح صلح ما را امضا کرده‌اند. این بدان معناست که تمام گروگان‌ها به‌زودی آزاد خواهند شد و اسرائیل نیروهای خود را تا خطی توافق‌شده عقب خواهد کشید؛ به‌عنوان نخستین گام‌ها در مسیر صلحی نیرومند، پایدار و همیشگی.»

رئيس جمهور ایالات متحده تاکید کرده که پس از امضای این توافق، رفتارهای عادلانه دو طرف مورد دقت خواهد بود.

او همچنین نوشته است: «امروز روزی بزرگ برای جهان عرب و اسلام، اسرائیل، همه کشورهای اطراف، و ایالات متحده امریکا است.»

دونالد ترمپ همچنین از میانجیگران قطر، مصر و ترکیه که با ایالات متحده در این زمینه همکاری کردند تا به گفته او این رویداد «تاریخی و بی‌سابقه» ممکن شود، سپاس‌گزاری کرده است.

گفتنی است که این طرح صلح میان اسرائيل و حماس را پیش از این دونالد ترمپ ارائه کرد و در این زمینه به حماس نیز هشدار داد که اگر آن را امضا نکند، با عواقب جدی رو‌به‌رو خواهد شد.

از جنگ میان اسرائيل و حماس حدود دو سال می‌گذرد و پس از ان آغاز شد که گروه حماس در هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ میلادی، بر شماری از شهرک‌های اسرائيلی حمله کرد و به گفته مقام‌های اسرائيلی در آن حمله ۱۲۰۰ تن کشته شدند و ۲۵۱ تن دیگر به گروگان گرفته شدند.

اسرائيل پس از آن حمله بر غزه و مناطق تحت کنترول حماس حمله کرد که تاکنون در این حمله‌ها بیش از ۶۰۰۰۰ فلسطینی کشته شده‌اند.