سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنان آغازین خود در هفتمین نشست «فارمت مسکو» درباره افغانستان در این کشور، گفته است که «استقرار زیرساختهای نظامی کشورهای ثالث» در افغانستان غیرقابل قبول است.
این در حالی است که دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، اخیراً بر بازپسگیری پایگاه هوایی بگرام تاکید کرده و به طالبان هشدار داده است که اگر این پایگاه به امریکا داده نشود، «اتفاقهای بدی» رخ خواهد داد.
هفتمین نشست «فارمت مسکو» درباره افغانستان امروز (سهشنبه، ۱۵ میزان) با حضور وزیر خارجه روسیه و طالبان و همچنین نمایندگان ۹ کشور منطقهای دیگر در مسکو آغاز شد.
وزیر امور خارجه روسیه، در افتتاحیه این نشست همچنین گفت که کمککنندگان خارجی نباید ارسال کمکهای بشردوستانه به افغانستان را به شرطهای سیاسی مشروط سازند.
لاوروف افزود: «بار دیگر از کمککنندگان خارجی میخواهیم که افغانها را فراموش نکنند، به آنان کمک کنند و کمکهای بشردوستانه را با شروط سیاسی همراه نسازند.»
او وضعیت انسانی در افغانستان را «وخیم» توصیف کرد و گفت بیش از نیمی از جمعیت کشور – حدود ۲۲ میلیون تن – به کمکهای فوری نیاز دارند و بیش از ۲۱ میلیون تن به آب آشامیدنی و خدمات ابتدایی صحی دسترسی ندارند.
وزیر خارجه روسیه گفت که مسکو به کمکهای بشردوستانه خود به افغانستان ادامه داده و آن را افزایش خواهد داد.
او همچنان از تلاشهای طالبان در مبارزه با تروریزم و مواد مخدر ستایش کرد و گفت که طبق آمار سازمان ملل، کشت و تولید تریاک در افغانستان از سال ۲۰۲۲ تا کنون ۹۰ درصد کاهش یافته است.
لاوروف با اشاره به اوضاع امنیتی منطقه گفت استقرار زیرساختهای نظامی کشورهای ثالث در افغانستان یا کشورهای هممرز آن غیرقابل قبول است و چنین اقداماتی میتواند به بیثباتی و درگیریهای تازه منجر شود.
او در ادامه از کشورهای غربی خواست تا از «سیاستهای خصمانه» دست بردارند، مسئولیت بازسازی پس از جنگ افغانستان را بپذیرند و خسارت واردشده به اقتصاد این کشور را جبران کنند.
به گفتۀ لاوروف، مشارکت فعال افغانستان در روندهای سیاسی و اقتصادی منطقه به تقویت ثبات و توسعه همکاریهای چندجانبه کمک خواهد کرد.
او افزود که روسیه پس از بهرسمیت شناختن رسمی حکومت طالبان در ماه جولای، محدودیتهای همکاری بیندولتی با کابل را لغو کرده است.
نشست فارمت مشورتی مسکو درباره افغانستان امروز(سهشنبه) با سخنرانی وزیر امور خارجه روسیه آغاز شد.
در این نشست برای نخستینبار امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان به عنوان«عضو رسمی» شرکت کرده است.
در این نشست قرار است در مورد ثبات و امنیت افغانستان و کشورهای منطقه پشت درهای بسته گفتگو شود.
با این حال آقای لاوروف گفته است که با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، نیز درباره چشمانداز توسعه روابط میان دو طرف گفتگو کرده است.
وزیر خارجه طالبان روز گذشته به هدف اشتراک در این نشست راهی مسکو شد؛ اما منابع پیش از این به آمو گفتند که او در سفر روز جمعه در قندهار، از رهبر طالبان در مورد حضورش در این نشست و همچنین سفرش به هند، دستور گرفته است.
