مهاجرت

پاکستان و ایران در یک روز نزدیک به ۵۰۰۰ مهاجر را اخراج کردند

عکس از مهاجران برگشته از کشورهای ایران و پاکستان. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (دوشنبه، ۱۴ میزان) پاکستان و ایران ۴۹۷۶ مهاجر کشور را اخراج کرده‌اند.

به گفته این کمیسیون، از این میان ۳۳۵۸ تن از پاکستان و ۱۶۱۸ تن دیگر از ایران به گونه اجباری و اختیاری اخراج شده‌اند.

این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، پل ابریشم و اسلام قلعه وارد افغانستان شده‌اند.

هرچند پاکستان و ایران روند اخراج اجباری مهاجران کشور را اخیراً شدت بخشیده‌اند؛ اما فرمانده مرزبانی خراسان رضوی ایران به تازگی گفته است که تلاش شهروندان افغانستان برای ورود «غیرقانونی» به این کشور، نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است.

مجید شجاع، فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفته است که تا نیمه سال جاری، ۴۰۰۰۰ مهاجر بدوک مدرک افغانستان که در پی ورود به خاک ایران بوده‌اند، در نزدیکی مرز با افغانستان بازداشت و دوباره به این کشور برگشت داده شده‌اند.

این در حالی است که او افزوده که این آمار تا نیمه سال گذشته خورشیدی، به ۱۹۰۰۰ تن می‌رسید؛ اما تاکید می‌کند که این روند ادامه دارد.

شهروندان کشور پیش از این، فقر و بیکاری، آینده نامعلوم و تشدید محدودیت‌های روزافزون طالبان بر مردمان کشور را از علت‌هیا اصلی مهاجرت‌شان عنوان می‌کنند.