صحت

منابع: شماری از باشندگان هلمند در عدم دسترسی به آب آشامیدنی پاک بیمار شده‌اند

عکس از تجمع کودکان در یک محل آب‌رسانی در هلمند

برخی از باشندگان ولسوالی نهرسراج و گرمسیر هلمند به آمو گفته‌اند که شماری از بزرگسالان و کودکان در این دو ولسوالی به دلیل آب کثیف و عدم دسترسی به آب‌ آشامیدنی پاک، به بیماری‌های مختلف مبتلا شده‌اند.

کاتب، باشنده منطقه کوفک در ولسوالی نهرسراج، می‌گوید: «آب ما آن‌قدر آلوده است که بسیاری از کودکان به دلیل آن جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری هنوز بیمار هستند و به دلیل فقر توانایی رفتن به شفاخانه را نیز ندارند.»

در همین حال باشندگان ولسوالی گرمسیر هلمند نیز عین شکایت را دارند. آنان می‌گویند: «اگرچه آب کافی برای کشاورزی نداریم؛ اما به آب آشامیدنی پاک نیز دسترسی نداریم.»

خالد، باشنده منطقه کوتوری ولسوالی گرمسیر، می‌گوید که در مورد آب آشامیدنی پاک به مقام‌های محلی طالبان پیشنهادهایی داده شده؛ اما تاکنون کسی به حرف آنان گوش نداده است.

او می‌گوید که برخی از کودکان به دلیل «وخامت بیماری» ناشی از آلودگی آب آشامیدنی، جان‌های خود را از دست داده‌اند.