رسانههای ایرانی گزارش دادهاند که محمد صادق خان، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، وارد این کشور شده است.
این رسانهها هدف از این سفر را «دیدار و رایزنی با مقامهای ارشد ایران پیرامون آخرین تحولات منطقه» عنوان کردهاند.
بر بنیاد این گزارشها، گسترش همکاریهای دوجانبه میان تهران و اسلامآباد، از بخشهای دیگر این سفر گفته شده است.
نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان و وزارت خارجه این کشور تاکنون در مورد این سفر اظهار نظر نکردهاند.
اما رسانههای پاکستانی به نقل از منابع دیپلوماتیک گزارش دادهاند که هدف از این سفر «مذاکرات روی مسائل مربوط به افغانستان» و همچنین افزایش همکاری منطقهای برای صلح و ثبات است.
در این گزارشها آمده که این سفر در پی نشست اخیر چهار کشور در نیویارک در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد با حضور نمایندگانی از پاکستان، چین، روسیه و ایران انجام میشود که اهمیت بیشتری به مذاکرات میبخشد.
این رسانهها تاکید کردهاند که انتظار میرود سفر محمد صادق خان به تهران بر اساس نتایج آن نشست باشد و تعامل دیپلوماتیک در امور افغانستان را بیشتر پیش ببرد.
بر اساس این گزارشها، محمد صادق خان در طول اقامت خود در تهران، مذاکرات کلیدی با همتایان ایرانی خود خواهد داشت و بر تعهد پاکستان به گفتگوی منطقهای و راهحلهای مشترک برای افغانستان تأکید خواهد کرد.
این در حالی است که هشدارهای اخیر دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، مبنی بر بازپسگیری پایگاه هوایی بگرام، ظاهراً رقبای منطقهای امریکا را نگران ساخته است.
با این حال، پیش از این منابع به آمو گفتند که قرار است در روزهای آینده، محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، نیز به چین برود.
