افغانستان

اختصاصی: واگذاری پایگاه بگرام به امریکا امکان‌پذیر نیست و طالبان جنگ را از سر می‌گیرند

عکس از آرشیف

گزارش اختصاصی آمو از جزئيات نشست‌های متعدد در میان مقام‌های ارشد طالبان و رهبر آنان در قندهار نشان می‌دهد که واگذاری پایگاه هوایی بگرام به امریکا امکان‌پذیر نیست و اگر ایالات متحده حمله کند، طالبان جنگ گذشته را از سر خواهند گرفت.

منابع از قندهار جزئيات این جلسات طالبان را به آمو تایید کرده‌اند.

این در حالی است که در پی هشدار دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، درباره بازپس‌گیری پایگاه هوایی بگرام، دیدارهای مقام‌های طالبان در قندهار همچنان ادامه دارند.

منابع به آمو گفته‌اند که هر نوع خدمات اینترنت در اطراف محل سکونت رهبر طالبان در قندهار قطع شده و طالبان استفاده از هر وسیله ارتباطی را در این ساحات ممنوع ساخته‌اند.

به گفته منابع، دیدارهای ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی طالبان، وزیر مخابرات آنان، رئيس عمومی آنان در بانک مرکزی، محمد یعقوب مجاهد وزیر دفاع طالبان، اعضای ارشد اداره استخبارات آنان و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان با رهبر طالبان، دیدار با اعضای شورای علما و رفت‌وآمد عبدالحیم حقانی قاضی‌القضات طالبان، از نشست‌های مهمی شمرده می‌شوند که در چند گذشته در قندهار برگزار شده‌اند.

در عین حال منابع افزوده‌اند که تدابیر شدید امنیتی توسط کماندوهای طالبان در اطراف محل سکونت رهبر آنان، در ساحه مهمانخانه شخصی یک بارزگان در عینو مینه و نزدیک کاخ مندیگگ، گرفته شده است.

منابع می‌افزایند که اگر امریکا هشدار دیگری بدهد، طالبان پس از یک «نشست اضطراری» موضع خود را اعلام خواهند کرد یا این‌که تا حد امکان موضوع از طریق مذاکره از طریق دفتر طالبان در قطر پیش خواهد رفت.

دونالد ترمپ در روزهای اخیر دست‌کم چهار بار درباره بازپس‌گیری میدان هوایی بگرام از سوی امریکا صحبت کرده است.

او سخنان اخیرش به طالبان هشدار داد که اگر این پایگاه هوایی را به امریکا ندهند، «اتفاقات بدی» رخ خواهد داد.