منابع در پنجشیر به آمو تأیید میکنند که طالبان پس از بستن شماری از مکتبهای دخترانه، آنها را به مدرسههای جهادی تبدیل کردهاند.
منابع میافزایند که تاکنون ۲۴ مدرسه جهادی در این ولایت ایجاد شده که بزرگترین آن در قریه دشتک است و در ماههای اخیر حدود ۳۰۰ طلبه از آن فارغ شدهاند.
برخی از طلبههای این مدرسه میگویند که محتوای آموزشی این مدرسهها کاملاً افراطی و طالبانی است.
یکی از شناختهشدهترین این مرکزها، مکتب بیبی آمنه نام دارد که در بازارک و در مرکز ولایت پنجشیر قرار دارد.
یکی از باشنده گان پنجشیر با حفظ هویت خود گفته است: «تا حال بیست چهار مدرسه جهادی ساخته اند. یک مدرسه جهادی به عنوان مدرسه مرکزی است و اطراف آن پنج تا شش مدرسه دیگر میسازند. اکثریت این مدارس جهادی در مکتبهای دخترانه ایجاد شده، چون تعطیل اند و بهترین مکان است و در پهلوی آن مکتبهای دختران چون در داخل روستاها است از همین خاطر برای جلب جذب مردم استفاده میشوند.»
منابع می گویند در این مدرسهها مضمونهای عقیدتی و آموزههای مذهبی افراطی آموزش داده میشود.
برخی از فارغان این مدرسهها به گونه مستقیم به صفوف طالبان جذب میشوند و برخی جوانان حتی به شکل اجباری به فعالیتهای نظامی وادار میشوند.
باشندگان پنجشیر میگویند رفتوآمد در اطراف این مدرسهها به شدت زیر نظارت طالبان قرار دارد و بسیاری از استادان این مدرسهها اعضای طالبان اند.
منابع محلی همچنان تاکید دارند که بیشتر درسهای این مدرسهها نظامی است.
یک باشنده دیگر پنجشیر گفته است: «در این جا تا حال دو دوره فارغ داده که بیش از ۳۰۰ تن اند. فعلا هم جذب و تدریس ادامه دارد. جوانان و نوجوانان را جذب می کنند. درسهای عقیدتی طالبانی و ضد حکومت قبلی و سیاستمدارن قبلی را میدهند.»
به گفته منابع، به این طلبهها آموزش داده میشود که هبتالله آخندزاده، رهبر طالبان را همچون «رهبر» خطاب کنند و به شکل آشکار در برابر کشورهای غربی موضع بگیرند.
طلبههای این مدرسهها میگویند؛ به آنان آموزش داده میشود که افغانستان در بیست سال گذشته «به سوی کفر رفته بود» و با بازگشت طالبان، افغانستان نجات داده شده است.
منتقدان میگویند که در چهار سال گذشته، طالبان به گونه پیهم در تلاش ساختن مدرسه، بهویژه «مدرسههای جهادی» برای جلب و جذب نیرو و جنگجویان برای آیندهشان هستند.
