مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، میگوید که شهرداری پایتخت ایران میتواند از مهاجران افغانستان به عنوان «صفاکار» استفاده کند. مقامهای ایرانی مهاجران افغانستان را «اتباع غیرمجاز بیگانه» میخوانند.
او در حاشیه سهصد و پنجاه و پنجمین نشست علنی شورای شهر تهران با حضور جمعی از خبرنگاران گفته است: «در حال حاضر هم شهرداری میتواند از اتباع استفاده کند؛ اما این کار براساس قانون باید انجام شود و مشکلی در این خصوص وجود ندارد. اینطور نیست که بدون قانون در را باز کرد و اجازه ورود داد؛ ضوابط همان است که دولت مشخص کرده است.»
این در حالی است که در دو سال اخیر، ایران روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان از این کشور را شدت بخشیده است؛ مهاجرانی که میگویند هنگام خروج اجباری، با «هتک حرمت، فحاشی، مصادره اموال و لتوکوب» از سوی پولیس ایران نیز روبهرو هستند.
با این حال رسانههای ایرانی اخیراً گزارش دادهاند که با اخراج مهاجران افغانستان از این کشور، یک هزار صنف درسی در خراسان رضوی این کشور خالی شدهاند.
به گفته این رسانهها، حدود ۳۰۰۰۰ دانشآموز مهاجر افغانستان به همراه خانوادههایشان از خراسان رضوی اخراج شدهاند که با خروج آنان معادل حدود یک هزار صنف درسی در این ولایت ایران خالی شده است.
در همین حال امیرالله شمقدری، معاون امنیتی انتظامی والی خراسان رضوی، روز شنبه گفت که در سالهای تعلیمی گذشته، بیش از ۷۵۰۰۰ دانشآموز افغانستان در این ولایت آموزش میدیدند که نیمی از آنان مهاجران بدون مدرک بودند که اکنون به کشور شان بازگشتهاند.
آقای شمقدری میگوید: «۹۵ درصد این دانشآموزان ساکن مشهد بودند و از فضای آموزشی این شهر استفاده میکردند.»
به گفته این مقام امنیتی ایران در خراسان رضوی، حدود ۳۵۰۰۰ دانشآموز افغانستان که مهاجرانی دارای مدرک هستند، در حال حاضر همچنان در مکتبهای این ولایت مصروف آموزش هستند.
