وزارت دفاع ایالات متحده محدودیتهای جدیدی را بر پوشش رسانهای مسائل مربوط به ارتش امریکا اعمال کرده و سازمانهای خبری را ملزم ساخته تا موافقت کنند اطلاعاتی را که دولت برای انتشار تأیید نکرده است، فاش نکنند.
وزارت دفاع در یادداشتی در روز جمعه اعلام کرد، خبرنگارانی که مطالب حساس غیرمجاز را منتشر کنند، ممکن است اعتبارنامه رسانهای آنان شود.
در همین حال اما مدافعان رسانهها گفتهاند که این محدودیتها، گزارشگری مستقل را سانسور میکند.
خبرنگاران در خارج از کاخ سفید روز یکشنبه از ترمپ پرسیدند که آیا پنتاگون باید مسئول آنچه رسانهها میتوانند گزارش کنند، باشد یا خیر، ترمپ پاسخ داد: «نه، فکر نمیکنم. هیچ چیز خبرنگاران را متوقف نمیکند.» اما از ترمپ به طور خاص در مورد سیاست جدید سوال نشد.
در این یادداشت آمده است که سازمانهای خبری موظف خواهند بود اذعان کنند که افشا، دسترسی یا تلاش برای دسترسی به اطلاعات حساس بدون مجوز میتواند زمینهساز رد یا لغو اعتبارنامه رسانهای پنتاگون آنها شود.
بر بنیاد گزارش رویترز، در این یادداشت با استفاده از مخفف وزارت جنگ آمده است: «این وزارتخانه همچنان به شفافیت برای ارتقای پاسخگویی و اعتماد عمومی متعهد است. با این حال، اطلاعات وزارت جنگ باید قبل از انتشار، توسط یک مقام مجاز مناسب برای انتشار عمومی تأیید شود، حتی اگر طبقهبندی نشده باشد.»
گفتنی است که ترمپ به این وزارتخانه دستور داده است که نام خود را به وزارت جنگ تغییر دهد؛ تغییری که مستلزم اقدام کانگرس خواهد بود.
این اقدام، جدیدترین نمونه از اعمال فشار دولت ترمپ بر سازمانهای رسانهای در ایالات متحده است که ترمپ مدتهاست آنها را مغرضانه علیه خود میداند. این اقدام همچنین نشاندهنده گسترش محدودیتهای دسترسی رسانهها به پنتاگون تحت نظر پیت هگست، وزیر دفاع و مجری سابق فاکس نیوز، است.
در این یادداشت آمده است، خبرنگارانی که اعتبارنامه خود را از دست میدهند، از دسترسی به تمام تأسیسات نظامی ایالات متحده، از جمله خود پنتاگون، محروم خواهند شد. چنین ممنوعیتی، سوالات جدی در مورد پوشش ارتش ایالات متحده، از اعلامیههای مهم پنتاگون گرفته تا اقدامهای آن در درگیریها و امدادرسانی در بلایا، ایجاد میکند.
این اقدام به سرعت توسط سازمانهای رسانهای از جمله نیویورک تایمز، رویترز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال محکوم شده است. رئیس باشگاه ملی مطبوعات در واشنگتن، که طرفدار مطبوعات آزاد است، گفت که این یک «حمله مستقیم» به روزنامهنگاری مستقل است.
مایک بالسامو، رئیس باشگاه ملی رسانهها در امریکا، در بیانیهای گفت: «اگر اخبار مربوط به ارتش ما ابتدا باید توسط دولت تأیید شود، مردم دیگر گزارشهای مستقل دریافت نمیکنند. فقط آنچه را که مقامها میخواهند ببینند، دریافت میکنند.»
بیش از دوازده سازمان خبری در پنتاگون، از جمله رویترز، فعالیت میکنند و درباره فعالیتهای روزانه ارتش ایالات متحده گزارش میدهند.
