وال استریت ژورنال به نقل از منابع امریکایی گزارش داده است که طالبان با بخشی از مذاکرات هیئت امریکایی در مورد حضور نظامی کوچک نیروهای امریکا در بگرام، موافقت نکردهاند.
افراد آگاه از این مذاکرات به این روزنامه گفتهاند که مقامهای دولت ترمپ در حال مذاکره با طالبان در مورد برقراری مجدد حضور نظامی کوچک ایالات متحده در پایگاه هوایی بگرام افغانستان به عنوان نقطه شروع عملیات ضد تروریزم هستند.
این افراد گفتهاند که اعلام غافلگیرکننده رئیس جمهور ترمپ در روز پنجشنبه مبنی بر تلاش برای بازپسگیری پایگاه هوایی بگرام، بخشی بالقوه از یک تلاش دیپلوماتیک گستردهتر برای عادیسازی روابط با طالبان است.
به گفته یک مقام امریکایی، این مذاکرات که توسط آدام بوهلر، فرستاده ویژه ترمپ در امور گروگانها و زندانیان، رهبری میشود، شامل تبادل احتمالی زندانیان، یک توافق اقتصادی احتمالی و یک بخش امنیتی است.
این در حالی است که اخیراً دونالد ترمپ رئيس جمهور ایالات متحده نیز در نشست خبری در قصر سفید تایید کرده است که تیمی از دولت او در حال مذاکره با طالبان درباره بگرام است.
او در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی گفته است: «خواهیم دید که با بگرام چه اتفاقی میافتد.»
اما او بار دیگر از نحوه خروج نیروهای امریکایی به رهبری دولت بایدن از افغانستان، انتقاد کرده و گفته است: «آن روز، شرمآورترین روز در تاریخ کشور ما بود. هیچ دلیلی برای رها کردنش (بگرام) وجود نداشت.»
