منابع معتبر از قندهار به آمو گفتهاند، در نشستی که سران طالبان با هبتالله آخندازده، رهبر آنان، در این ولایت داشتند، فیصله شده است که خدمات انترنت فایبرنوری در سراسر کشور قطع شود.
اما این منابع تاکید میکنند که در این نشست همچنین فیصله شد که انترنت شبکههای مخابراتی در کشور قطع نشود.
این نشست با حضور مقامهای ارشد طالبان و با ریاست رهبر طالبان دیروز (چهارشنبه، ۱۶ سنبله) در قندهار پایان یافت.
منابع میگویند که در این نشست مقامهای طالبان بر ضرورت انترنت در عصر حاضر تاکید کردند.
منابع افزودهاند که در این نشست تاکید شده که راههای جاگزین خدمات انترنت فایبرنوری برای بانکها، ادارههای احصائیه و اطلاعات، گمرکات و سایر ادارهها جستجو شود.
این در حالی است که در سه شبانه-روز گذشته، طالبان تاکنون خدمات انترنت فایبرنوری را در ۱۴ ولایت کشور قطع کردهاند.
در حال حاضر خدمات انترنت فایبرنوری و وایفای در ولایتهای بلخ، قندهار، هلمند، هرات، ارزگان، نیمروز، قندز، تخار، بدخشان، بغلان، پکتیکا، لغمان، ننگرهار و کنر به گونه کامل قطع شده است.
این اقدام طالبان با واکنشهای تندی روبهرو شده است و شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر و آزادی بیان، آن را تهدید جدی برای آزادی بیان و «اقدام غیرانسانی» عنوان کردهاند.
