منابع از کنر به آمو گفتهاند که خدمات انترنت فایبرنوری در این ولایت نیز قطع شده است. با این حال شمار ولایتهای که این خدمات در آن قطع شده به ۱۴ میرسد.
منابع محلی پیش از این گفتند که خدمات انترنت فایبر نوری و وایفای در ولایتهای بلخ، قندهار، هلمند، هرات، ارزگان، نیمروز، قندز، تخار، بدخشان، بغلان، پکتیکا، لغمان و ننگرهار نیز به گونه کامل قطع شده است.
منابع از قندز افزودند که نیروهای طالبان وارد برخی از دفاتر ارائهکننده این خدمات در این ولایت شده، وسایل آنان را نیز با خود بردهاند.
دفتر والی طالبان در ولایت قندز با تایید این موضوع گفته است که آنان خدمات انترنت فایبرنوری را به خاطر «جلوگیری از منکرات» و به دستور رهبر شان قطع کردهاند.
در هرات، منابع از ریاست مخابرات و شرکت افغانتلیکام گفتهاند که پروژه توسعه فایبرنوری در ساحات ۶۴ متری و بکرآباد شهر از حدود دو هفته پیش متوقف شده است.
شهروندان کشور با ابراز نگرانی از این اقدام طالبان میگویند که این محدودیتها میتواند تأثیر جدی بر ارتباطات شهری، فعالیتهای اداری و خدمات آنلاین در این ولایتها داشته باشد.
این در حالی است که منابع محلی در بلخ به آمو پیش از این گفتند که در پی قطع انترنت فایبر نوری، سیستم بانکداری در این ولایت با اختلالهای جدی مواجه شده است.
به گفته منابع این اختلال باعث کندی و توقف خدمات در بانکها و برخی نهادهای دیگر وابسته به انترنت شده است.
منابع میگویند در واکنش به این وضعیت، یوسف وفا، والی طالبان در بلخ، دستور داد که بانکها، ادارات تذکره الکترونیکی و چندین نهاد حیاتی دیگر از قطع انترنت مستثنی شوند.
منابع افزودهاند به دنبال این دستور، انترنت بانکها در شهر مزارشریف پیش از چاشت روز سهشنبه، دوباره وصل شد و خدمات بانکی به حالت عادی برگشته است.
