افغانستان

منابع: خدمات انترنت فایبرنوری در قندز، تخار، بدخشان و بغلان نیز قطع شد

عکس از آرشیف

منابع محلی به آمو می‌گویند که خدمات انترنتی فایبر نوری و وای‌فای در ولایت‌های قندز، تخار، بدخشان و بغلان نیز به گونه کامل قطع شده است.

منابع از قندز افزوده‌اند که نیروهای طالبان وارد برخی از دفاتر ارائه‌کننده این خدمات در این ولایت شده، وسایل آنان را نیز با خود برده‌اند.

دفتر والی طالبان در ولایت قندز با تایید این موضوع گفته است که آنان خدمات انترنت فایبرنوری را به خاطر «جلوگیری از منکرات» و به دستور رهبر شان قطع کرده‌اند.

گفتنی است که طالبان در یک شبانه‌روز گذشته تاکنون، دسترسی به خدمات انترنت فایبرنوری را در ده ولایت قطع کرده‌اند.

به گفته منابع، در حال حاضر باشندگان ولایت‌های بلخ، قندهار، هلمند، هرات، ارزگان، نیمروز، قندز، تخار، بدخشان و بغلان به فایبر نوری دسترسی ندارند.

در هرات، منابع از ریاست مخابرات و شرکت افغان‌تلی‌کام گفته‌اند که پروژه توسعه فایبرنوری در ساحات ۶۴ متری و بکرآباد شهر از حدود دو هفته پیش متوقف شده است.

شهروندان کشور با ابراز نگرانی از این اقدام طالبان می‌گویند که این محدودیت‌ها می‌تواند تأثیر جدی بر ارتباطات شهری، فعالیت‌های اداری و خدمات آنلاین در این ولایت‌ها داشته باشد.

این در حالی است که منابع محلی در بلخ به آمو پیش از این گفته‌اند که در پی قطع انترنت فایبر نوری، سیستم بانکداری در این ولایت با اختلال‌های جدی مواجه شده است.

به گفته منابع این اختلال باعث کندی و توقف خدمات در بانک‌ها و برخی نهادهای دیگر وابسته به انترنت شده است.

منابع می‌گویند در واکنش به این وضعیت، یوسف وفا، والی طالبان در بلخ، دستور داد که بانک‌ها، ادارات تذکره الکترونیکی و چندین نهاد حیاتی دیگر از قطع انترنت مستثنی شوند.

منابع افزوده‌اند به دنبال این دستور، انترنت بانک‌ها در شهر مزارشریف پیش از چاشت روز سه‌شنبه، دوباره وصل شد و خدمات بانکی به حالت عادی برگشته است.