منابع محلی در ولایت خوست به آمو میگویند که نیروهای استخبارات طالبان در این ولایت محمدالله گران، فعال شبکههای اجتماعی، را بازداشت کردهاند.
بستگان محمدالله گران میگویند که دلیل بازداشت او، نوشتههای انتقادی در فیسبوک بوده است.
منابع افزودهاند که طالبان پس از بازداشت او، این مطالب را از حساب کاربریاش حذف کردهاند.
این منابع تأکید کردهاند که آقای گران بیشتر درباره مشکلات اجتماعی مینوشت و همین موضوع سبب رفتار تند طالبان محلی شده است.
یکی از نزدیکان او گفته است: «او پیشتر چندینبار از سوی نهادهای طالبان در خوست احضار و از نشر مطالب انتقادی منع شده بود.»
طالبان تاکنون در این باره اظهار نظر نکردهاند؛ اما منابع میگویند پرونده آقای گران به نهادهای قضایی طالبان سپرده شده و او به اتهام «تبلیغ علیه نظام طالبان» تحت پیگرد قرار گرفته است.
این در حالی است که طالبان در ماههای اخیر بارها منتقدان خود را به دلیل اعتراض به وضعیت کشور و سیاستهای آنان، بازداشت و شکنجه کردهاند.
در تازهترین مورد، روز سهشنبه دو تن در ولایت قندز به دلیل «تبلیغات در شبکههای اجتماعی» بازداشت شدند.
همچنین، پیشتر فاروق اعظم، مشاور وزارت انرژی و آب طالبان، نیز پس از انتقاد از هبتالله آخندزاده رهبر آنان، بازداشت شد. او خواستار اعزام پرستاران زن به مناطق زلزلهزده کنر شده بود و این سخنانش واکنش تند طالبان را برانگیخت.
