کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (یکشنبه، ۲۳ سنبله) پاکستان ۵۴۴۰ مهاجر افغانستان را اخراج کرده است.
به گفته این کمیسیون و همزمان با این، ۱۵۲۴ مهاجر کشور از ایران نیز به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند.
این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم وارد افغانستان شدهاند.
این در حالی است که یافتههای آمو از آمارهای ارائهشده توسط کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران، نشان میدهند که در یک هفته گذشته (از ۱۵ تا ۲۱ سنبله) ایران و پاکستان ۹۸۰۰۳ مهاجر افغانستان را اخراج کردهاند.
بر بنیاد این یافتهها، از این میان ۳۲۲۷۹ تن از ایران و ۶۵۷۲۴ تن دیگر از پاکستان به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند؛ آماری که در مقایسه به هفتههای پیشین، افزایش را در تعداد اخراجها از پاکستان نشان میدهد.
پیش از این فیلیپو گراندی، کمشنر عالی پناهندگان ملل متحد هشدار داد که اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان در شرایطی که این کشور با پیامدهای سنگین زمینلرزه اخیر دستوپنجه نرم میکند و خود درگیر بحران انسانی است، فشار مضاعفی بر این جامعه وارد خواهد کرد.
آقای گراندی گفت: «زمینلرزه اخیر بیش از ۵۰۰ هزار تن را در شرق افغانستان متأثر ساخته است. در چنین شرایطی کمکهای اهداکنندگان، بهویژه پاکستان، حیاتی و خرسندکننده است.»
با این حال این مقام ملل متحد از دولت پاکستان خواست که اجرای طرح بازگشت اجباری مهاجران، به ویژه شهروندان افغانستان را متوقف کند.
به گفته او، افغانستان به دلیل مشکلات شدید اقتصادی، معیشتی و خسارات گسترده ناشی از زمینلرزه اخیر، توان جذب موج بازگشت اجباری مهاجران را ندارد.
