بر بنیاد یافتههای آمو از آمارهای ارائهشده توسط کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران، در یک هفته گذشته (از ۱۵ تا ۲۱ سنبله) ایران و پاکستان ۹۸۰۰۳ مهاجر افغانستان را اخراج کردهاند.
بر بنیاد این یافتهها، از این میان ۳۲۲۷۹ تن از ایران و ۶۵۷۲۴ تن دیگر از پاکستان به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند؛ آماری که در مقایسه به هفتههای پیشین، افزایش را در تعداد اخراجها از پاکستان نشان میدهد.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم به افغانستان برگشتهاند.
این در حالی است که پیش از این فیلیپو گراندی، کمشنر عالی پناهندگان ملل متحد هشدار داد که اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان در شرایطی که این کشور با پیامدهای سنگین زمینلرزه اخیر دستوپنجه نرم میکند و خود درگیر بحران انسانی است، فشار مضاعفی بر این جامعه وارد خواهد کرد.
آقای گراندی گفت: «زمینلرزه اخیر بیش از ۵۰۰ هزار تن را در شرق افغانستان متأثر ساخته است. در چنین شرایطی کمکهای اهداکنندگان، بهویژه پاکستان، حیاتی و خرسندکننده است.»
با این حال این مقام ملل متحد از دولت پاکستان خواست که اجرای طرح بازگشت اجباری مهاجران، به ویژه شهروندان افغانستان را متوقف کند.
به گفته او، افغانستان به دلیل مشکلات شدید اقتصادی، معیشتی و خسارات گسترده ناشی از زمینلرزه اخیر، توان جذب موج بازگشت اجباری مهاجران را ندارد.
