حسنعلی اخلاقی امیری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران، میگوید که هیچ تضمینی وجود ندارد که مهاجران اخراج شده افغانستان دوباره به این کشور برنگردند. مقامهای ایرانی مهاجران افغانستان را «اتباع غیرمجاز بیگانه» میخوانند.
او در مصاحبهای با یک رسانه ایرانی گفته است: «هنوز تضمینی نیست که اتباع (مهاجران افغانستان) به کشور برنگردند و مورد دارم که اتباع غیرمجاز صبح از کشور رفته و بعد از ظهر به کشور برگشتهاند.»
این عضو مجلس شورای اسلامی ایران تایید میکند که آنقدر بر هیئت رهبری دولت این کشور فشار آوردند که لایحه سازمان ملی مهاجرت ایران را دولت این کشور پس گرفت.
از طرفی هم اخلاقی امیری گفته است که در دولت پیشین این کشور تحت رهبری ابراهیم رئیسی به خاطر شرایط گذار افغانستان، ورود مهاجران به این کشور سهلتر بود.
او تاکید کرده است: «وزارت امور خارجه ۱۰۰ دالر از اتباع میگرفت و به آنان اقامت میداد در صورتی که وزارت خارجه اصلاً متولی این کار نیست.»
این عضو مجلس ایران افزوده که وزارت داخله این کشور زمانی به مهاجران نگاه اقتصادی داشت و وزارت کار این کشور برای کار دادن به مهاجران، از آنان پول میگرفت.
این در حالی است که ایران اخیراً روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان را شدت بخشیده است؛ اقدامی که با واکنشهای تند و جدی از سوی شهروندان افغانستان و سازمانهای جهانی مواجه شده است.
