منابع از ملل متحد به آمو تایید میکنند که طالبان از روز یکشنبه، ۱۶ سنبله، به اینسو، به زنان اجازه ورود به دفترها و اردوگاههای ملل متحد در کابل را ندادهاند.
به گفته این منابع، طالبان حوالی ساعت هشت صبح روز گذشته در مقابل دروازه کمپ «یونکا» ایستادند و مانع ورود شماری از زنان کارمند و مراجعان شدند.
منابع افزودهاند، زنانی که پیش از حضور طالبان در دهن دروازه وارد کمپ شده بودند، نیز مجبور به ترک محل شدند.
شمار از کارمندان ملل متحد در کابل، این موضوع را به آمو تایید کردهاند.
منابع افزودهاند که صبح روز دوشنبه، ۱۷ سنبله، نیز طالبان در «کمپ بارون» سازمان ملل متحد که در نزدیکی میدان هوایی کابل موقعیت دارد، به زنان اجازه ورود ندادهاند.
منابع میافزایند که طالبان ممانعتکننده از سوی وزارت «امر بالمعروف و نهی از منکر» آنان و به دستور رهبر طالبان فرستاده شدهاند.
تاکنون طالبان و سازمان ملل متحد واکنش رسمی به این موضوع نداشتهاند.
از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان، در اکثر ولایتهای افغانستان زنان اجازه ورود به دفاتر سازمان ملل متحد را ندارند. منابع پیشبینی میکنند که این دستور ممکن است در ولایتهای بزرگ دیگر مانند هرات و مزارشریف نیز اجرا شود.
در ماه اپریل ۲۰۲۳ میلادی، طالبان به کارمندان زن سازمان ملل متحد دستور دادند که دیگر اجازه کار در دفاتر این نهاد در افغانستان را ندارند.
مسئولان سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کردند که نمیتوانند بدون حضور زنان در افغانستان کار کنند و اجرای این دستور طالبان موجب توقف خدمات بشردوستانه این سازمان خواهد شد.
