امنیت

جنبش زنان پنجشیر: در دو ماه هفت باشنده پنجشیر توسط طالبان بعد از شکنجه کشته شده‌اند

عکس از دروازه ورودی ولایت پنجشیر. آرشیف

یک عضو جنبش زنان پنجشیر با ارسال یک گزارش ویژه به آمو گفته است که در دو ماه گذشته هفت باشنده این ولایت بعد از شکنجه توسط طالبان کشته شده‌اند.

در اعلامیه‌ای که توسط یک زن فعال این جنبش با آمو شریک ساخته شده، از افراد کشته شده توسط طالبان به نام‌های ولید نعیمی، حکیم الله، احمد علی، مختار، پهلوان تمجید، سمیع الله و لاله میر که سه سال پیش ناپدید شده بود، گفته شده است.

این جنبش نگرانی خود را از ادامه «قتل‌ها، بازداشت‌های خود سرانه و شکنجه غیرانسانی توسط طالبان» علیه باشندگان پنجشیر ابراز کرده و آن را نقض صریح حقوق بشر و اصول اسلامی دانسته است.

جنبش زنان پنجشير در ادامه از نهاد‌های حقوق بشری، سازمان ملل متحد، گزارشگران ویژه این سازمان و رسانه‌های آزاد خواسته است تا برای تحقق شفاف و پاسخگوی عاملان این رویدادها موضوع گیری کنند.

گفتنی است که با روی کار آمدن دوباره طالبان، گزارش‌های ملل متحد می‌رسانند که شماری از شهروندان کشور، از جمله باشندگان پنجشير بازداشت، زندانی، شکنجه شدید جسمی و روحی شده و در بسا موارد تیرباران نیز شده‌اند.