طالبان در یک بیانیه گفتهاند که عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رئيس وزیران آنان، در سفرش به ولایتهای شمالی کشور، استخراج «مسلکی» معدن زغالسنگ بلخاب را افتتاح کرده است.
در خبرنامه آمده که استخراج این معدن از سوی شرکت انکشاف ملی صورت میگیرد و در آن حدود ۱۰۰ صوف حفر شده که در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ تن به گونهٔ مستقیم در آن مصروف کار هستند و سالانه حدود ۵۰۰ هزار تُن زغالسنگ از آن استخراج خواهد شد.
بر بنیاد این خبرنامه، زغالسنگ استخراج شده از این معدن، در کنار تولید انرژی و رشد صنعت در کارخانههای داخلی، میزان واردات کشور را نیز افزایش داده، سطح فقر را با افزایش فرصتهای شغلی پایین آورده و به تقویت اقتصاد کشور کمک خواهد کرد.
عبدالغنی برادر در مراسمی به این مناسبت در ولایت سرپل گفته است: «حوزه معدنی زغالسنگ بلخاب یکی از منابع مهم و غنی کشور است و روند استخراج آن تا اکنون به گونهٔ خوب توسط شرکت انکشاف ملی پیش برده شده است.»
او تاکید کرده که برای استفاده بیشتر از منابع طبیعی موجود در کشور، نباید تنها به صادرات مواد خام اکتفا کرد؛ بلکه باید فابریکههای پروسس و تولید در داخل کشور ایجاد شوند تا فرصتهای شغلی افزایش یافته و صنعت داخلی تقویت شود.
برادر افزوده که شرکت انکشاف ملی به منظور تسهیل و تسریع روند استخراج این معدن، بیش از ۲۰۰ کیلومتر سرک را به گونه معیاری جغل اندازی نیز کرده که معادن زغالسنگ ولسوالی بلخاب ولایت سرپل را با هم وصل میکند.
این در حالی است که پیش از این ناظران بینالمللی چگونگی استخراج معادن افغانستان توسط طالبان و مصرف درآمدها از این رهگذر را زیر پرسش بردهاند.
