وزارتهای خارجه آلمان و بنگلهدیش در بیانیههای جداگانه، زمینلرزه یکشنبهشب در ولایتهای شرقی کشور را ویرانگر خواندهاند و با آسیبدیدگان این رویداد ابراز همدردی کردهاند.
وزارت خارجه آلمان در اکس نگاشته است: «ما از وقوع زلزله شدید در شرق افغانستان که منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از مردم شده است، عمیقاً متاثر شدیم. مراتب تسلیت و همدردی خود را با آسیبدیدگان ابراز میکنیم.»
در همین حال وزارت خارجه بنگلهدیش در بیانیهای گفته است: «دولت و مردم بنگلهدیش از وقوع فاجعه جان باختن صدها نفر در زلزله ویرانگر افغانستان عمیقاً متأثر هستند. ما مراتب تسلیت و همدردی خود را با مردم برادر افغانستان ابراز میکنیم. افکار و دعاهای ما با آسیبدیدگان همراه است.»
این در حالی است که وزارت خارجه بریتانیا پیش از این اعلام کرد که یک میلیون پوند برای کمک به آسیبدیدگان زمینلرزه در ولایتهای شرقی کشور اختصاص داده است.
طالبان پیش از این اعلام کردند که در زمینلرزه یکشنبهشب (۹ سنبله) در کنر، تاکنون دستکم ۸۰۰ تن جان باختند و حدود ۲۵۰۰ تن دیگر زخم برداشتهاند.
در همین حال طالبان آمار جانباختگان این زمینلرزه در ننگرهار را ۱۲ تن و زخمیان را ۲۵۵ تن اعلام کردهاند؛ رویدادی که در ولایتهای لغمان، نورستان و پنجشیر نیز از باشندگان محل قربانی گرفته است.
اما طالبان تاکید کردهاند که هنوز تعدادی از افراد زیر آوار گیر ماندهاند، و عملیات نجات ادامه دارد و احتمال افزایش تلفات وجود دارد.
این زمینلرزه حوالی ساعت ۱۲:۰۰ شب یکشنبه با قدرت ۶ درجه ریشتر در ولایتهای شرقی کشور رخ داد و مرکز آن اسدآباد کنر عنوان شده است
