اسکندر مومنی، وزیر داخله ایران، میگوید که ۷۰ درصد مهاجران افغانستان به گونه داوطلبانه این کشور را ترک کردهاند.
اما شماری از مهاجران بازگشته از ایران پیش از این گفتهاند که آنان با اجبار و برخوردهای خشونتآمیز از ایران اخراج شدهاند و برخی از معاملات پولی و سایر داد و ستدهای آنان جا ماندهاند.
برخی از این مهاجران برگشته، تاکید دارند که هنگام اخراج از ایران با «هتک حرمت، خشونت و رفتارهای غیرانسانی» روبهرو بودهاند و اموال و دارایی آنان توسط پولیس این کشور مصادره شده است.
با این حال و بر بنیاد گزارشهای رسانههای ایرانی، وزیر داخله این کشور گفته است: «در مسیر ساماندهی اتباع غیرمجاز هماهنگی هایی با دولت سرپرست افغانستان (طالبان) انجام شده و ۷۰ درصد اتباعی که امسال به افغانستان منتقل شدهاند داوطلبانه ایران را ترک کردهاند.»
اسکندر مومنی افزوده که کشورش سالها میزبان مردم افغانستان بوده و این افراد کمک زیادی به اقتصاد و تولید این کشور داشتهاند و همچنین اشتراکات فرهنگی فراوانی بین مردم ایران و افغانستان وجود دارد؛ اما مسئله درباره مهاجران است که به صورت غیرقانونی وارد این کشور شدهاند.
وی افزود: کشور توان پذیرش این حجم از مهاجر را ندارد، ساماندهی اتباع نیز در مورد کسانی که به طور غیرمجاز وارد کشور شدهاند، در حال انجام است و هماهنگیهایی نیر برای این کار با هیات حاکمه سرپرستی افغانستان انجام شده است.
وزیر داخله ایران میگوید: «کشور (ایران) توان پذیرش این حجم از مهاجر را ندارد، ساماندهی اتباع نیز در مورد کسانی که به طور غیرمجاز وارد کشور شدهاند، در حال انجام است و هماهنگیهایی نیر برای این کار با هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان (طالبان) انجام شده است.»
او در عین حال با پذیرش برخی مشکلات در روند اخراج مهاجران افغانستان گفته است که «کرامت» مهاجران حفظ شده و «به هیچ عنوان» مسئله مهاجرستیزی مطرح نیست.
