حقوق بشر

طالبان یک زن و یک مرد را در جوزجان شلاق زدند

عکس از آرشیف

طالبان دو تن به‌شمول یک زن را در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان به اتهام «روابط نامشروع» شلاق زده‌اند.

دادگاه عالی طالبان در خبرنامه‌ای گفته است که آنان هر یکی از این افراد را ۱۵ دره زده‌اند و از شش ماه تا یک سال زندان محکوم کرده‌اند.

بر بنیاد این خبرنامه، این افراد پس از تایید دادگاه عالی طالبان، در محضر عام مجازات بدنی شده‌اند.

پیش از این طالبان ۹ تن از جمله ۵ مرد و ۴ زن را در ولایت‌های غور و لوگر به اتهام‌های «زنا و فرار از منزل» شلاق زدند.

شهروندان کشور و شماری از فعالان حقوق‌بشر با انتقاد از رویکرد سخت‌گیرانه‌ طالبان، شلاق بستن مردم از سوی آنان را در برابر دید مردم، نقض آشکار حقوق‌بشر می‌دانند.

این در حالی است که گزارش‌گر ویژه ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در گزارش اخیرش ضمن نکوهش مجازات بدنی شهروندان کشور از سوی طالبان، گفته است که زنان و مردان در افغانستان بدون اسناد بسنده از سوی طالبان و بدون محاکمه عادلانه مجازات می‌شوند؛ موردی که از زنان و دختران بیش‌تر قربانی گرفته است.