افغانستان

خلیلزاد: برخی سیاسیون پیشین در پی بازگشت به امتیازات گذشته خود هستند

زلمی خلیلزاد نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان، هنگام گفتگو با آمو. آرشیف

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان، در پیامی به مناسبت ۲۸ اسد، گفته است که نخبگان و رهبران پیشین افغانستان که در بهره‌گیری از فرصت‌های دو دهه گذشته «ناکام» بوده‌اند، اکنون در پی بازگشت به امتیازات گذشته خود هستند.

او این موضوع را در کنار «مشکلات جدی اقتصادی، بسته‌ بودن مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران» از چالش‌های موجود پیش‌رو عنوان کرده است.

آقای خلیلزاد نوشته است: مردم همچنان با چالش‌هایی جدی روبه‌رو هستند: مشکلات شدید اقتصادی، بسته‌بودن مکتب‌های متوسطه و دانشگاه‌های دولتی به روی دختران و زنان جوان، تلاش برخی از نخبگان و رهبران پیشین که در بهره‌گیری از فرصت‌های دو دهه گذشته ناکام بودند، برای تکرار اشتباهات گذشته و بازگشت به امتیازات سابق خود.»

آقای خلیلزاد گفته است که پس از دهه‌ها جنگ، «اکنون امنیت بیش‌تری وجود دارد و پیشرفت‌هایی در مقابله با تهدید مواد مخدر و اجرای پروژه‌های مهم زیرساختی حاصل شده است».

او گفته است: «تغییر در نگرش مورد نیاز است. آیا افغان‌ها توانایی غلبه بر این چالش‌ها را دارند؟ من معتقدم که آن‌ها این کار را می‌کنند و امیدوارم و دعا می‌کنم که آن‌ها این کار را انجام دهند.»

این در حالی است که اخیراً گفته‌های زلمی خلیلزاد نسبت به حاکمیت طالبان و طرز نگرش او، با واکنش‌های تند و گسترده‌ای در میان سیاسیون، فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زنان، مواجه بوده است.

شماری از چهره‌های سیاسی و فعالان حقوق بشر، او را همچون لابی‌گر طالبان عنوان کرده‌ و تاکید دارند که او در پی سفیدنمایی طالبان است.