جنوب آسیا

وزیران خارجه هند و چین در مورد صلح در مرزهای دو کشور گفتگو کردند

عکس از دیدار وزیران خارجه هند و چین در دهلی نو

سوبرمانیام جی‌شنکر، وزیر خارجه هند، با وانگ‌ یی، همتای چینی خود در دهلی نو، در مورد صلح در مرزهای دو کشور، مسائل تجاری و مبادلات دوجانبه با هدف تقویت همکاری میان دو طرف، گفتگو کرده است.

بر بنیاد گزارش رویترز، وزیر خارجه هند گفته است: «ما گفتگوهای سازنده‌ای در مورد مسائل اقتصادی و تجاری، زیارت‌ها، تماس‌های مردمی، اشتراک‌گذاری داده‌های رودخانه‌ای، تجارت مرزی، اتصال و مبادلات دوجانبه داشتیم.»

او افزوده است که این گفتگوها به ایجاد یک رابطه پایدار، مشارکتی و آینده‌نگر بین هند و چین کمک خواهد کرد.

از طرفی هم وزیر خارجه چین گفته است که مبادلات و گفتگو در تمام سطوح بین دو کشور به تدریج احیا شده و روابط دوجانبه در حال بازگشت به همکاری است؛ همان‌طوری که در بیانیه چینی آمده است.

وانگ یی همچنین از هر دو طرف، به عنوان کشورهای بزرگ، خواست تا برای سایر کشورهای در حال توسعه، نمونه‌ای برای اتحاد و تقویت باشند.

در بیانیه‌ای به نقل از او آمده است: «چین و هند باید درک راهبردی صحیحی ایجاد کنند و یکدیگر را به عنوان شریک و فرصت، نه رقیب یا تهدید در نظر بگیرند.»

وزیر خارجه چین روز دوشنبه برای یک سفر دو روزه وارد پایتخت هند شد که طی آن بیست و چهارمین دور مذاکرات مرزی را با آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند، برگزار خواهد کرد و همچنین با نرندرا مودی، نخست‌وزیر، دیدار نیز خواهد کرد.

پیش از این، وزیر خارجه هند گفته بود که بحث در مورد مسائل مرزی بسیار مهم است؛ چون اساس هرگونه حرکت مثبت در روابط هند و چین، توانایی حفظ مشترک صلح در مناطق مرزی است.