جنوب آسیا

امریکا ارتش آزادی‌بخش بلوچستان را رسماً گروه «تروریستی» اعلام کرد

عکس از چهار عضو ارتش آزادی‌بخش بلوچستان

وزارت خارجه ایالات متحده روز دوشنبه در بیانیه‌ای، ارتش آزادی‌بخش بلوچستان که نام مستعار «تیپ مجید» نیز یکی از بخش‌های آن است و چندین حمله‌‌ علیه دولت پاکستان در سال روان میلادی انجام داده است را رسماً به عنوان «گروه تروریستی ویژه خارجی» اعلام کرد.

تروریستی خواندن ارتش آزادی‌بخش بلوچستان از سوی وزارت خارجه ایالات متحده در حالی صورت می‌گیرد که عاصم منیر، رئيس ستاد ارتش پاکستان، در دومین سفر خود در کم‌تر سه‌ماه، در امریکا به سر می‌برد.

پیش از این رسانه‌های پاکستانی گفته‌اند که هدف از این سفر، تعامل و گفتگو با مقام‌های ارشد نظامی و سیاسی ایالات متحده است.

در بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده است که ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در سال ۲۰۱۹ میلادی پس از چندین حمله «تروریستی» به عنوان یک «سازمان هراس‌افکن» تعیین شد. از سال ۲۰۱۹ این ارتش مسئولیت حمله‌های دیگری، از جمله توسط تیپ مجید را بر عهده گرفته است.

به گفته وزارت خارجه امریکا ارتش آزادی‌بخش بلوچستان در سال ۲۰۲۴ میلادی، ادعا کرد که حمله‌های انتحاری را در نزدیکی میدان هوایی کراچی و مجتمع اداره بندر گوادر انجام داده است.

در این بیانیه افزوده شده که این ارتش در سال ۲۰۲۵ میلادی مسئولیت ربودن قطار جعفر اکسپرس در ماه مارچ که از کویته به پیشاور در حال حرکت بود را به عهده گرفت که منجر به کشته شدن ۳۱ غیرنظامی و نیروی امنیتی و گروگان‌گیری بیش از ۳۰۰ مسافر قطار شد.

وزارت خارجه ایالات متحده تاکید کرده که اقدام کنونی‌اش نشان دهنده تعهد دولت ترمپ به مقابله با تروریزم است.

در این بیانیه آمده است: «قرار دادن افراد در فهرست گروه‌های تروریستی نقش مهمی در مبارزه ما (امریکا) با این بلای خانمان‌سوز ایفا می‌کند و راهی مؤثر برای محدود کردن حمایت از فعالیت‌های تروریستی است.»

این وزارت تاکید می‌کند که این اقدامش طبق بخش ۲۱۹ قانون مهاجرت و تابعیت، اصلاح‌شده و فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴، اصلاح‌شده، انجام می‌شود.

در بخش پایانی این بیانیه گفته شده که قرار دادن افراد در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی پس از انتشار در روزنامه رسمی فدرال، لازم‌الاجرا می‌شود.

ارتش آزادی‌بخش بلوچستان تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده است.