کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که ایران تنها در یک روز گذشته (شنبه، ۱۸ اسد) ۳۳۶۶ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
به گفته این کمیسیون، این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی اسلام قلعه در هرات و پل ابریشم در نیمروز به افغانستان برگشتهاند.
همزمان با این پاکستان نیز در یک روز گذشته ۱۴۰۳ مهاجر را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است. این مهاجران از مسیرهای تورخم و سپین بولدک وارد کشور شدهاند.
طالبان افزودهاند که این مهاجران در مجموع ۴۷۶۹ تن و شامل ۹۶۲ خانواده میشوند که از این میان ۲۸۰۹ تن از مرزها به مناطق مختلف انتقال یافتهاند.
یافتههای آمو از آمارهای ارائه شده توسط کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران نشان میدهند که ۵۵۰۳۸ مهاجر کشور تنها در یک هفته گذشته (از ۱۰ تا ۱۷ اسد) از ایران اخراج شدهاند.
این در حالی است که مقامهای وزارت مهاجران زیر اداره طالبان در نشست گزارشدهی سالانه این وزارت در کابل گفتند که در سه ماه اخیر، (ثور، جوزا و سرطان) ۱.۸ میلیون تن از ایران اخراج شدهاند.
از طرفی هم اخیراً کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در افغانستان در گزارشی اعلام کرد که بین ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ جون سال روان میلادی نزدیک به ۱.۲ میلیون تن از پاکستان به افغانستان بازگشتهاند.
با این حال اما دو کشور روند اخراج مهاجران افغانستان را همچنان شدت بخشیدهاند و شماری از مهاجران برگشته میگویند که حین بازگشت اجباری، با «ضربوشتم، مصادره اموال، رفتارهای غیرانسانی و هتک حرمت» روبهرو بودهاند.
