مهاجرت

رسانه‌های آلمانی: آلمان در پی اخراج مهاجران بیش‌تر افغانستان است

رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که الکساندر دوبریندت، وزیر داخله این کشور، در حال برنامه‌‌ریزی برای اخراج بیش‌تر مهاجران افغانستان از آلمان است.

این رسانه‌ها هرچند جزئیات بیش‌تری از این برنامه‌ریزی نداده‌اند؛ اما افزوده‌اند که کنترول مرزی همچنان یکی از برنامه‌های وزیر داخله آلمان است.

این در حالی است که اخراج مهاجران از آلمان به افغانستان پیش از این انتقادهای جدی و گسترده‌ای را در میان مدافعان حقوق بشر و حقوق پناهجویان در سطح بین‌المللی برانگیخته است.

پیش از این آلمان دومین گروه مهاجران پس از سال ۲۰۲۱ را که شامل ۸۱ تن بود، بامداد روز جمعه، ۲۷ سرطان، به افغانستان اخراج کرد.

سخنگوی وزارت داخله آلمان در پیوند به آن گفت که یک هواپیمای حامل ۸۱ تن شامل کسانی که حکم اخراج قطعی یا سابقه کیفری داشته‌اند، بامداد جمعه از فرودگاه لایپزیگ پرواز کرد.

چالش‌های دیپلماتیک

اجرای سریع اخراج با دشواری همراه است؛ چون آلمان تاکنون رابطه رسمی با طالبان ندارد. طالبان به‌دلیل نقض حقوق بشر، خصوصاً حقوق زنان، در انزوای بین‌المللی باقی مانده‌اند. آلمان نیز دولتی قانونی از طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و تنها از طریق دفتر رابطی در قطر با آن‌ها ارتباط دارد.

در مصاحبه با هفته‌نامه «فوکوس»، پیش از این وزیر داخله آلمان گفته است: «ما باید مستقیماً با افغانستان توافق کنیم تا روند بازگرداندن تابعان قانون را بدون نیاز به واسطه، تسهیل کنیم.»

گفتنی است که سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری، به‌ویژه نماینده آن در کابل، عرفات جمال و سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، راوی‌یِنا شامداسانی، خواهان توقف این برنامه‌های بازگردانی شده‌اند. آن‌ها شرایط فعلی افغانستان را نامناسب برای بازگرداندن افراد دانسته و به نقض حقوق اساسی پناهندگان هشدار داده‌اند.