کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (یکشنبه، ۱۲ اسد)، ۶۰۱۸ مهاجر کشور از ایران اخراج شدهاند.
به گفته این کمیسیون، این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی اسلام قلعه و پل ابریشم به افغانستان برگشتهاند.
همزمان با این و به گفته این کمیسیون، پاکستان نیز ۴۵۰ مهاجر کشور را به گونه اختیاری و اجباری اخراج کرده است.
این مهاجران اخراج شده از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، بهرامچه و سپین بولدک وارد کشور شدهاند.
این در حالی است که یافتههای آمو از آمارهای ارائه شده توسط کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران نشان میدهند که در یک هفته گذشته (از ۴ تا ۱۰ اسد)، ۸۵۳۱۲ مهاجر کشور از ایران اخراج شدهاند و به کشور برگشتهاند که به طور میانگین بیش از ۱۰ هزار تن در روز بوده است.
این یافتهها نشان میدهند که در این مدت ۳۱۸۹ تن دیگر از پاکستان نیز به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند.
مقامهای وزارت مهاجران زیر اداره طالبان در نشست گزارشدهی سالانه این وزارت در کابل گفتند که در سه ماه اخیر، (ثور، جوزا و سرطان) ۱.۸ میلیون تن از ایران اخراج شدهاند.
از طرفی هم اخیراً کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در افغانستان در گزارشی اعلام کرد که بین ۱۵ سپتمبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ جون سال روان میلادی نزدیک به ۱.۲ میلیون تن از پاکستان به افغانستان بازگشتهاند.
با این حال اما دو کشور روند اخراج مهاجران افغانستان را همچنان شدت بخشیدهاند و شماری از مهاجران برگشته میگویند که حین بازگشت اجباری، با «ضربوشتم، مصادره اموال، رفتارهای غیرانسانی و هتک حرمت» روبهرو بودهاند.
