حقوق بشر

طالبان ۷ تن را در کابل شلاق زدند

عکس از آرشیف

طالبان ۷ تن را در کابل به اتهام‌ «قاچاق و فروش تابلیت‌های ذی‌گپ، هیروئين، مشروبات الکولی و چرس» شلاق زده‌اند.

دادگاه عالی زیر اداره طالبان در خبرنامه‌ای گفته است که آنان هریکی از این افراد را از ۱۰ تا ۳۹ دره زده‌اند و از یک سال تا پنج سال زندان نیز محکوم کرده‌اند.

بر بنیاد این خبرنامه، این افراد پس از تایید دادگاه عالی طالبان مجازات بدنی شده‌اند.

این در حالی است که اخیراً طالبان یک فرد را در ولسوالی حصه اول ولایت کاپیسا به اتهام آن‌چه آنان «تبلیغات علیه نظام‌» شان عنوان کرده‌اند، در محضر عام شلاق زده‌اند.

گفتنی است که در کمتر از چهار سال پسین، طالبان نزدیک به هزار و ۲۰۰ تن را به اتهام‌های گوناگون به‌شمول «سرقت، فرار از منزل، داشتن روابط نامشروع» و دیگر موارد مرتبط شلاق زده‌اند.

مجازات بدنی افراد توسط طالبان بارها از سوی ملل متحد و نهادهای جهانی حقوق‌بشری انتقاد شده و از آنان خواسته شده است این شیوه مجازات افراد را متوقف کنند. اما طالبان به این کار همچنان ادامه داده‌اند.

برخی از آگاهان این عملکرد طالبان را خلاف ارزش‌ها انسانی و «سرکوب» صداهای مخالف می‌دانند و می‌گویند که طالبان دین و شریعت را «ابزاری برای سرکوب مخالفان» ساخته‌اند.