محمد رضا هاشمی، والی خراسان جنوبی ایران، میگوید که در چهار ماه اخیر بیش از ۲۴۰۰ مهاجر افغانستان تنها از این ولایت ایران خراج شدهاند. مقامهای ایرانی مهاجران کشور را «اتباع غیرمجاز بیگانه» میخوانند.
بر بنیاد گزارشهای رسانههای ایرانی، او در نشست ستاد فرماندهی مهاجران خراسان جنوبی گفته است: «در خراسان جنوبی تعداد اتباع مجاز و غیرمجاز به نسبت کم است و به دلیل غیرصنعتی بودن استان، بخش عمدهای از اتباع افغانستانی به استانهای صنعتی و برخوردار مراجعه کردهاند.»
به گفته والی خراسان جنوبی ایران، در این منطقه حدود ۱۰ هزار مهاجر افغانستان حضور دارند که به باور او «مدیریت دقیق و ساماندهی این جمعیت ضروری است».
محمد رضا هاشمی میگوید که در حال حاضر یک هزار و ۸۰۱ دانشآموز و ۶۵۰ دانشجو افغانستان در خراسان جنوبی مشغول آموزش و تحصیل هستند.
اما او تاکید کرده است: «جلسات متعددی با دانشگاهها برگزار شود تا دغدغههای آموزشی آنان مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.»
این مقام ایرانی بر ضرورت استفاده از نیروی کار مهاجران افغانستان در مناطق مرزی تأکید کرده و افزوده است که «استفاده هدفمند» از این نیروها میتواند مشکلات کمبود نیروی کار در خراسان جنوبی ایران را برطرف کند.
از طرفی هم والی خراسان جنوبی در نشست همچنین گفته است که ایران در نیمه دوم سال گذشته، حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دالر صادرات کالا به افغانستان از طریق سه بازارچه مرزی خراسان جنوبی انجام داده است که این موضوع را او «فرصت بسیار خوبی برای توسعه همکاریهای اقتصادی» عنوان کرده است.
