مهاجرت

ایران تصمیم‌گیری درباره اخراج مهاجران افغانستان را به ولایت‌های شرقی‌اش سپرد

عکس از یک خانواده مهاجر برگشته از ایران. آرشیف

خبرگزاری دولتی صدا و سیما ایران گزارش داده است که تصمیم‌گیری درباره اخراج مهاجران افغانستان به ولایت‌های شرقی این کشور سپرده شده و این این اقدام، «بار سنگین» مدیریت مهاجرت را از دوش دولت مرکزی برداشته است.

بر بنیاد این گزارش، غلام حسین مظفری، والی خراسان رضوی، روز جمعه در نشست بررسی روند تصویب سازمان مهاجرت با حضور نمایندگان مشهد و قلات در مجلس شورای اسلامی این کشور، با اشاره به موقعیت راهبردی ولایت‌ها، خوستار تمرکز فعالیت‌های سازمان ملی مهاجرت ایران در این مناطق شده است.

غلامحسین مظفری گفته است: موضوع اتباع (مهاجران) یکی از اولویت‌های کاری استانداری (ولایت) خراسان رضوی است و چندین نشست شورای تامین استان به این موضوع اختصاص یافته است. برای مدیریت بهتر این حوزه، یک کمیته تخصصی تشکیل و حتی در جریان ۱۲ روز جنگ تحمیلی، یک قرارگاه ویژه برای آن ایجاد شد.»

والی خراسان رضوی افزود: انجام مطالعات تطبیقی درباره قوانین مهاجرت کشور‌های مختلف از جمله اقداماتی است که باید در اولویت قرار گیرد؛ چون در بسیاری از کشورها، حضور اتباع با هدف سرمایه‌گذاری است و اگر کسی قصد دریافت اقامت دارد باید در طرحی خاص سرمایه‌گذاری کند.»

او با اشاره به مهم‌ترین مسائل ولایت خراسان رضوی با افغانستان گفته است که مسئله اصلی دو کشور، مدیریت ظرفیت‌های اقتصادی مشترک است و خراسان رضوی مسئول مستقیم این تعاملات است.