وزارت مهاجران زیر اداره طالبان به نقل از عرفات جمال، نماینده کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان، گفته است که ایران آماده است تا در «نشست تخنیکی سهجانبه» درباره مهاجران افغانستان شرکت کند.
این وزارت در خبرنامهای گفته است که این موضوع را نماینده کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان در دیدارش با عبدالکبیر وزیر طالبان در این وزارت بیان کرده است.
بر بنیاد این خبرنامه، این نشست در کابل و با اشتراک نمایندگان ایران، طالبان و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان برگزار خواهد شد؛ اما در مورد زمان دقیق این نشست چیزی گفته نشده است.
به گفته طالبان، عرفات جمال در این دیدار ابراز امیداوری کرده است که در این نشست سهجانبه روی مشکلات مهاجران و شهروندان افغانستان مقیم ایران به گونه مفصل بحث و به نتیجه مثبت منتهی شود.
در این خبرنامه آمده است که آقای جمال همچنین در دیدارش با عبدالکبیر اشاره کرده که سلسله نشستهای چندجانبه برای رسیدگی به مشکلات مهاجران افغانستان ادامه خواهد داشت و در آینده نزدیک، با اشتراک افغانستان نشست چندجانبهای در پایتخت قطر برای دریافت منابع مالی میان سازمانهای امدادرسان بینالمللی برگزار خواهد شد.
در همین حال وزیر مهاجران طالبان نشست سهجانبه میان نمایندگان ایران، طالبان و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان را مهم خوانده و گفته است که آنان برای این نشست آماده هستند.
این در حالی است که ایران اخیراً روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان را شدت بخشیده است؛ اقدامی که واکنشهای سازمانهای جهانی نیز روبهرو است.
پیش از این ملل متحد هشدار داد که بازگشت گسترده مهاجران از ایران، وضعیت بشری در افغانستان را با «وخامت» مواجه ساخته است.
