یافتههای آمو از آمارهای ارائه شده توسط کمیسیون عالی طالبان در امور رسیدگی به مهاجران، نشان میدهند که ایران در یک هفته گذشته (از ۲۸ سرطان تا ۳ اسد)، ۷۰ هزار و ۸۳۰ مهاجر کشور را اخراج کرده است.
بر بنیاد این یافتهها، این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی اسلام قلعه در هرات و پل ابریشم در نیمروز به کشور برگشتهاند.
همزمان با این، پاکستان نیز در این مدت ۲ هزار و ۶۹۰ مهاجر کشور را به گونه اجباری و اختیاری اخراج کرده است.
گفتنی است که مهاجران برگشتی از پاکستان از طریق گذرگاههیا مرزی تورخم، سپین بولدک و «انگور ادی» د پکتیکا وارد افغانستان شدهاند.
این در حالی است که یان اگلند، دبیرکل شورای پناهندگان ناروی، به تازگی گفته است که بیش از ۱.۵ میلیون تن تا اکنون از ایران به افغانستان بازگشتهاند. به گفته او، بسیاری از این افراد بدون مقصد، حمایت یا منابع مالی وارد کشور شدهاند.
آقای اگلند گفته است که این بازگشتها فشار بیسابقهای بر نظام کمکرسانی در افغانستان وارد کرده است.
او در اکس افزوده است: «سیستم بشردوستانه در آستانه فروپاشی است، آنهم درست در زمانیکه بودجههای حیاتی قطع شدهاند.»
با این حال، ایران بار دیگر به مهاجران افغانستان فاقد مدرک تا ماه سپتمبر فرصت داده است تا این کشور را ترک کنند؛ در غیرصورت با بازداشت و اخراج اجباری روبهرو خواهند شد.
آقای اگلند هشدار داده که با وجود بیش از ۲۲ میلیون نفر نیازمند کمک در داخل افغانستان، موج جدید بازگشت مهاجران بحران انسانی را تشدید خواهد کرد.
از طرفی هم پاکستان نیز روند اخراج اجباری مهاجران افغانستان شدت بخشیده است؛ اقدامی که با واکنشهای جهانی نیز مواجه شده است.
