در پی دو شبانه-روز بارانهای شدید در ولایتهای خوست و پکتیکا، جاریشدن سیلابها در لسوالی وزی زدران پکتیا و اطراف رودخانه شمل در خوست، زیانهای هنگفت مالی به باشندگان محل وارد کرده است.
منابع محلی از پکتیا به آمو میگویند که این سیلابها در ولسوالی وزی زدران شماری از خانههای باشندگان محل را تخریب است.
به گفته منابع، در اثر این سیلابها همچنین دیوارهای استنادی، کانالهای آبیاری و زمینهای زراعتی را نیز تخریب شدهاند که در نتیجه کشتزارهای جواری و دیگر محصولات کشاورزان زیر سیلابها شده و برداشت سالانه کشاورزان با تهدید جدی روبهرو است.
باشندگان محلی در خوست و پکتیا میگویند که تا کنون هیچ رسیدگی به وضعیت آنان نشده است و از آنان با مشکلات جدی مواجه هستند.
مقامهای محلی طالبان در خوست و پکتیا تاکنون در مورد جاریشدن این سیلابها و زیانهای برخاسته از آن، چیزی نگفتهاند.
با این حال کارشناسان محیط زیست معتقدند که این گونه سیلابها در سالهای اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و ساختارهای نامناسب مدیریت آب، افزایش یافته و این وضعیت تهدیدی بزرگ برای شرایط کشاورزی و اقتصادی منطقه تلقی میشود.
