امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، در پیوند به اظهارات اخیر دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، گفته است که پایگاه هوایی بگرام در اختیار چین نیست و هیچ نظامی خارجی در افغانستان حضور ندارد.
او در نشستی به مناسبت فراغت دیپلوماتان طالبان از انستیتوت دیپلوماسی این وزارت، گفته است که طالبان خواهان «تعامل مثبت» با ایالات متحده است.
وزیر خارجه طالبان میگوید: «اگر امارت اسلامی (طالبان) با موجودیت نیروهای خارجی تعامل میکرد و آنان را میپذیرفت، پس ۲۰ سال قربانی برای چه بود؟ اگر افغانان حضور نیروهای خارجی را میپذیرفتند، اتحاد جماهیر شوروی و ناتو را میپذیرفتند.»
پیش از این دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده در سخنرانیهای متعددش گفته است که خروج امریکا از افغانستان «فاجعهبار» بوده و اکنون پایگاه هوایی بگرام که او «بزرگترین پایگاه جهان» میخواند، در اختیار چین قرار دارد.
وزیر خارجه طالبان افزوده است که آنان خواهان «روابط دیپلواتیک خوب» با تمامی کشورها هستند و اگر طالبان «روابط خوب» با کشورهای منطقه دارند، به این معنا نیست که روابط خوب با کشورهای غربی نمیخواهند.
او با اشاره به بهرسمیتشناسی طالبان از سوی روسیه، گفته است که کشورهای دیگر بهشمول کشورهای غربی نیز از این اقدام پیروی کنند و آنان را به رسمیت بشناسند.
امیرخان متقی در این نشست بر «سیاست متوازن» در روابط دیپلوماتیک طالبان با کشورها تاکید کرده و خواهان تعامل بیشتر کشورها شده است.
او افزوده است: «اگر ما تعامل میکنیم، تعامل سیاسی، اقتصادی و دیپلوماتیک میکنیم و در خصوص حضور نظامی کسی در افغانستان حتی صحبت هم نمیکنیم.»
این در حالی است که اخیراً روسیه طالبان را بهرسمیت شناخته است؛ اقدامی که با واکنشهای تند سازمانهای حقوق بشری جهانی، فعالان حقوق بشر و برخی از شهروندان افغانستان، بهویژه زنان رو به رو شده است.
شماری از این سازمانها نهادها و فعالان گفتهاند که مشروعیت بخشی روسیه به طالبان، به معنای مشروعیتبخشی به جنایتهای و اپارتاید جنسیتی» است که توسط آنان انجام میشود.
با وجود بهرسمیتشناسی طالبان توسط روسیه؛ اما تا کنون هیچ کشوری دیگری طالبان را بهرسمیت نشاخته است.
